Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kittilän kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://dynasty.kittila.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://dynasty.kittila.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 28.03.2023/Pykälä 120

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Liitteet
  Liite 1  Kittilän kunnan tilinpäätös 2022

Kunnanhallitus

§ 120

28.03.2023

 

Kittilän kunnan tilinpäätös 2022

 

61/02.06.01/2023

 

Khall 28.03.2023 § 120

 

(Lisätietoja: Kunnanjohtaja Timo Kurula, puh. 040 595 7597)

 

Lainsäädännöllinen tausta tilinpäätökselle ja olennaiset vaatimukset sisällölle

Kuntalain 113 §.n mukaan kunnan tilikausi on kalenterivuosi. Kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.

 

Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus.

 

Tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa.

 

Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet sekä kunnanjohtaja.

 

Kuntalain 114 §:n mukaan kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Konsernitilinpäätös tulee laatia samalta päivältä kuin kunnan tilinpäätös. Konsernitilinpäätös laaditaan konserniyhteisöjen taseiden ja tuloslaskelmien sekä niiden liitetietojen yhdistelmänä. Konsernitilinpäätökseen sisällytetään lisäksi konsernin rahoituslaskelma, jossa annetaan selvitys kuntakonsernin varojen hankinnasta ja niiden käytöstä tilikauden aikana.

 

Kuntalain 115 §:n mukaan toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnan ja talouden tavoitteiden toteutumisesta kunnassa ja kuntakonsernissa. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja sellaisista kunnan ja kuntakonsernin talouteen liittyvistä olennaisista asioista, jotka eivät käy ilmi kunnan tai kuntakonsernin taseesta, tuloslaskelmasta tai rahoituslaskelmasta. Tällaisia asioita ovat ainakin arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä sekä tiedot sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä.

 

Jos kunnan taseessa on kattamatonta alijäämää, toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys talouden tasapainotuksen toteutumisesta tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman riittävyydestä talouden tasapainottamiseksi.

 

Kunnanhallituksen on toimintakertomuksessa tehtävä esitys tilikauden tuloksen käsittelystä.

 

Toimintatuotot, toimintakulut ja toimintakate

Toimintatuotot olivat vuonna 2022 n. 10,9 milj. euroa ja ne olivat edellisvuoteen verrattuna 5,7 miljoonaa euroa vähemmän. Vertailuvuoden 2021 toimintatuottojen korkeaa määrää selittää pääosin yksi yksittäinen iso tonttikauppa, 6,1 milj.euroa. Vuonna 2022 saatiin korona-avustusta noin 0,9 milj.euroa kun taas vuonna 2021 niitä saatiin 1,9 milj.euroa. Toimintatuotot ylittivät talousarvion 1,9 milj.eurolla ja usean eri tuottoerän osalta.

 

Toimintakulut olivat 63,6 milj. euroa ja ne kasvoivat noin 1,4 milj. euroa eli 2,2 % edelliseen vuoteen verrattuna. Edellisvuoteen verrattuna euromääräisesti eniten eli 1 milj.euroa kasvoivat henkilöstökulut (+3,5%) sekä aineet, tarvikkeet ja tavarat, 0,7 milj.euroa (+14%). Henkilöstökulujen kasvun taustalla oli lähinnä työehtosopimusten mukaiset yleiskorotukset ja paikalliset järjestelyerät kun taas henkilötyövuosien määrä pysyi lähes samalla tasolla edellisvuoteen verrattuna. Aineiden ja tarvikkeiden ostojen euromäärää kasvatti lähinnä lääkkeiden ja hoitotarvikkeiden ennakoitua suuremmat ostot sekä sähkön ja polttoaineiden hintojen nousu. Palvelujen ostot pienenivät edellisvuoteen verrattuna 0,5 milj.euroa (-2,2 %) johtuen lähinnä erikoissairaanhoidon kuluista.

 

Toteutuneet toimintakulut olivat yhteensä 0,8 milj. euroa pienemmät kuin muutettuun lisämäärärahat sisältävään talousarvioon sisällytetyt toimintakulut. Erikoissairaanhoidon osalta talousarvio alittui noin 1 milj.eurolla.

 

Toimintakate oli -52,4 milj. euroa eli 7 milj. euroa heikompi kuin edellisenä vuonna ja 3 milj. euroa vähemmän negatiivinen kuin talousarviossa. Toimintakate oli talousarvioon nähden ennakoitua parempi sekä toimintatuottojen osalta (+1,9 milj.euroa) että toimintakulujen (+0,8 milj.euroa).

 

Verotulot ja valtionosuudet

Verotulot olivat yhteensä 35,5 milj. euroa ja 3,4 milj. euroa isommat kuin edellisenä vuonna. Talousarvioon verrattuna ne olivat n. 2,7 milj. euroa isommat ja tämä ylitys muodostui pääosin yhteisöveron tuotosta.

 

Valtionosuudet olivat 25,7 milj. euroa ja ne kasvoivat 1,9 milj. euroa edelliseen vuoteen verrattuna. Valtionosuudet olivat 0,3 milj.euroa enemmän kuin talousarviossa johtuen. Ylitys muodostuu opetus-ja kulttuuritoimen valtionosuuksista.

 

Rahoitustuotot -ja kulut

Rahoitustuotot ja -kulut olivat yhteensä 3,2 milj. euroa (tuottoa). Ne olivat noin 1,8 milj.euroa yli edellisen vuoden. Merkittävimmät rahoitustuotot olivat Ounastähti kehittämiskuntayhtymän ylijäämän palautus 1.852.570 euroa, Lapin Sairaanhoitopiirin ylijäämän palautus 577.858,78 euroa, Levi Ski Resortin osinko 282.837,50 euroa, Rovakaira Oy:n osinko 368.604 euroa sekä Kolpeneen palvelukeskuksen kuntayhtymän ylijäämän palautus 111.949,39 euroa.

 

Vuosikate, poistot ja ylijäämä

Vuosikate oli 12 milj. euroa eli 1.812 euroa / asukas. Vuosikate oli 0,2 milj. euroa isompi kuin edellisenä vuonna.

 

Poistot ja arvonalentumiset olivat 3,3 milj. euroa.

 

Tilikauden tulos oli 8,7 milj. euroa ennen poistoerojen ja varausten muutosten kirjauksia.

 

Tilikauden ylijäämä oli 6,7 milj. euroa ja 0,5 milj.euroa enemmän kuin edellisenä vuonna. Talousarvioon verrattuna se on noin 4,3 milj. euroa parempi.

 

Investoinnit

Investointimenoja toteutui suunniteltua vähemmän eli yhteensä 5,4 milj. euroa kun talousarviossa niiden määrä oli 14,0 milj. euroa.

 

Olennaisimmat toteutuneet investointimenot olivat:

- kirkonkylän koulukeskuksen rakentaminen 2,2 milj. euroa,

- Levin liikenneväylien saneeraukset 1,0 milj.euroa,

- kirkonkylän katujen rakentaminen 0,3 milj.euroa,

- kunnan osuus Köngäs-Hanhimaa tiehankkeeseen 0,3 milj. euroa,

- kirkonkylän tulvapenkereiden rakentaminen 0,24 milj.euroa sekä

- ICT-investoinnit 0,2 milj. euroa

 

Kunnan rahoitusasema

Kittilän kunnan taseeseen on kertynyt ylijäämää 35,5 milj. euroa kun huomioidaan edellisten tilikausien ylijäämien lisäksi vuoden 2022 ylijäämä. Kertynyttä ylijäämää on 5.356 euroa per asukas.

 

Kittilän kunnan lainamäärä pieneni vuoden 2022 aikana n. 2,0 milj. euroa ja 31.12.2022 lainaa oli 6,6 milj. euroa. Se tarkoittaa 1.002 euroa per asukas (vuoden 2021 lopussa 1.333 euroa per asukas)

 

Kunnan taloudellinen tilanne parani mikä näkyy kertyneessä ylijäämässä ja omavaraisuusasteessa. Omavaraisuusaste nousi kunnassa 78 %:iin (74,1 % vuoden 2021 lopussa). Toiminnan ja investointien rahavirran kertymä 5 vuodelta oli 23,4 miljoonaa euroa. Laskennallinen lainanhoitokate oli 14,5 mikä tarkoittaa hyvää lainanhoitokykyä.

 

Kuntakonsernin tulos ja rahoitusasema

Kittilän kuntakonsernin ylijäämä oli 17,5 milj. euroa ja se kasvoi edellisvuodesta 4,2 milj. euroa. Konsernissa on kertynyttä ylijäämää taseessa 86,8 miljoonaa euroa kun huomioidaan myös vuoden 2022 ylijäämä.

 

Konsernin lainojen määrä laski 1,7 milj. eurolla ja lainaa oli vuoden 2022 lopussa 46,3 milj. euroa. Lainaa oli vuoden lopussa 6.990 euroa per asukas (vuoden 2021 lopussa 7.367 euroa per asukas).

 

Konsernin omavaraisuusaste oli 57,4 % (edellisen vuoden lopussa 53,7 %). Konsernin lainat ja vuokravastuut pienenevät 47,6 miljoonaan euroon (vuoden 2021 lopussa 49,8 miljoonaa euroa).

 

Esitys tilinpäätökseksi ja toimintakertomukseksi oheismateriaalina.

 

Kunnanjohtaja:

Kunnanhallitus päättää:

 

1) esittää valtuustolle, että vuoden 2022 tilikauden ylijäämä 6.660.368,81 euroa siirretään ylijäämä/alijäämä -tilille.

2) hyväksyä ja allekirjoittaa Kittilän kunnan vuoden 2022 tilinpäätöksen.

3) saattaa tilinpäätöksen tilintarkastajien tarkastettavaksi ja tarkastuslautakunnan arvioitavaksi.

4) oikeuttaa talousosaston tekemään tilinpäätökseen teknisluonteisia korjauksia ja tarkistuksia.

Tilintarkastusyhteisön vaatiman Vahvistusilmoituskirjeen allekirjoittavat kunnanhallituksen puheenjohtaja ja kunnanjohtaja.

 

Päätös:

Kunnanjohtaja Timo Kurula esitteli kunnan tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen olennaiset erät. Controller Tuija Lång esitteli olennaiset taloudelliset tiedot. Perusturvajohtaja (31.12.2022 asti) Sirkka-Liisa Olli esitteli tilinpäätöstiedot sosiaali-ja terveystoimen osalta.

 

Tauko pidettiin klo 13:45-13:55

 

Sivistystoimenjohtaja Jutta Hartojoki esitteli sivistystoimen ja Antti Vuokila teknisen toimen tilinpäätöstiedot.

 

Tauko pidettiin klo 15:44-15:55.

 

Elinkeinojohtaja Katariina Palola esitteli elinkeinotoimen tilinpäätöstiedot.

 

Kunnanjohtajan esitys hyväksyttiin yksimielisesti.

__________


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa