RSS-linkki
Kokousasiat:http://dynasty.kittila.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://dynasty.kittila.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 18.06.2019/Pykälä 191
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kunnanhallitus |
§ 191 |
18.06.2019 |
Esiselvitys Kittilän sähköbussihankkeesta
231/00.01.05/2019
Khall 18.06.2019 § 191
(Lisätietoja: Vt. kunnanjohtaja Antti Jämsén, puh. 040 745 9830)
Kittilän kunnanhallitus päätti hankkia Arcticpool Oy:ltä 22.1.2019 § 24 esiselvityksen, jossa selvitetään kansainvälisen konsortion sijoittautumisen edellytyksiä Kittilän kuntaan. Teollinen hanke suuntautuu uudelle toimialalle ja voi toteutuessaan olla merkittävää aluetalouden näkökulmasta.
Työssä selvitetään, mitkä ovat kannattavan hankkeen toteuttamisen tarpeet ja haasteet Kittilässä. Selvitys auttaa Kittilän kuntaa valmistautumaan kyseiseen hankkeeseen sekä paikallistamaan mahdollisuudet ja haasteet.
Esiselvitys Kittilän sähköbussitehdas - kannattavan hankkeen toteuttamisen tarpeet ja haasteet Kittilässä valmistui 16.5.2019.
Kittilän sähköbussitehdas on hanke, jossa toteutetaan sähköbussien noin 8 000 neliön kokoonpanotehdas Kittilään. Hankeen kokonaisinvestointi on suuruudeltaan noin 20 miljoonaa euroa. Tehtaan kapasiteetti on 600 sähköbussia vuodessa. Työvoimavaikutus on paikallisesti merkittävä, sillä valmistuttuaan tehdas työllistää kokoaikaisesti noin 100 henkilöä ja rakennus- ja asennusvaiheessa työvoimaa tarvitaan noin 40 henkilöä.
Hankkeen toteuttavat kumppaneina Arcticpool ja Indomito. Tehtaan suunnittelun toteuttaa kiinalainen Automotive Engineering Corporation, joka on suunnitellut useita bussi- ja sähköbussitehtaita länsimaihin.
Indomito on yksi Venäjän suurimmista sähköautojen kauppiaista. Yhtiö on toiminut sähköautojen parissa jo lähes 10 vuotta. Tänä aikana se on pystynyt luomaan luotettavan asiakaskunnan sekä yksityisten että julkisten tahojen parissa. Sähköbussimarkkinoiden avautuminen Venäjällä on johtanut Indomiton kumppaniksi Kittilän sähköbussihankkeeseen. Tavoitteena on, että noin puolet tehtaan tuotannosta myydään Venäjälle.
Indomito on jo yhteistyöverkostonsa kautta varmistanut ensimmäisen 250 bussin tilauksen tehtaalle. Indomito on allekirjoittanut tilauksesta aiesopimuksen, joka toteutetaan tehtaan ensimmäisenä tilauksena, kun tehdas lähtee käyntiin.
Varsinaisen tehtaan suunnittelee kiinalainen Automotive Engineering Corporation (AE). Automotive Engineering Corporation on yksi Kiinan suurimmista insinööritoimistoista, joka on erikoistunut auto- ja bussitehtaiden suunnitteluun sekä konesuunnitteluun. AE:llä on oma pelkästään tehtaiden koneita valmistava tehdas, jossa kaikki yhtiön tarjoamat koneet valmistetaan.
Investointi jakautuu tehdaskiinteistön rakentamiseen ja tehtaan vaatimiin koneisiin. Tehdaskiinteistö on normaali teollisuushalli, jonka rakentamisessa noudatetaan suomalaisia rakennus- ja alueen kaavamääräyksiä. Hankkeen rahoitus tulee eurooppalaisilta sijoittajilta sekä pankeista.
Hankkeessa tutkitaan myös mahdollisuutta, että rakennettavissa halleissa voidaan tarvittaessa toteuttaa kaivoksen tarvitsemat koneiden huoltotilat bussitehtaan yhteyteen. Kaivoksen tehokkaan toiminnan varmistamiseksi Agnico Eagle haluaa varmistaa koneiden huoltoprosessin tehokkuuden. Tähän saakka kaivoksen koneita on jouduttu kuljettamaan jopa Keski-Suomeen pidempien huoltojen toteuttamiseksi. Toteutuessaan korjaamon siirtäminen lähemmäksi kaivosta pienentää riskejä korjauksien venymisestä ja vähentää riippuvuutta ulkopuolisista palveluntuottajista.
Kittilän kunnan kannalta hanke on työllistävä ja elinkeinotoimintaa lisäävä. Selvityksen perusteella tehtaan lupien myöntäminen on suhteellisen yksinkertaista, eikä se aiheuta erityisiä riskejä ympäristölle. Tehtaan aiheuttama liikenne on määrältään enintään kohtuullista. Suurimman liikennemäärän aiheuttaa työmatkaliikenne.
Esiselvitys oheismateriaalina.
Vt. kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus päättää hyväksyä tehdyn esiselvityksen.
Päätös:
Esitys hyväksyttiin yksimielisesti.
__________
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |