Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kittilän kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://dynasty.kittila.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://dynasty.kittila.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 28.02.2023/Pykälä 87

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Kunnanhallitus

§ 494

09.11.2021

Kunnanhallitus

§ 87

28.02.2023

 

Valtuustoaloite - Hirvenpyynti ja nk. vierasluvat/vieraspyytäjät

 

378/00.04.02/2021

 

Khall 09.11.2021 § 494

 

 

Valtuutettu Akseli Erkkilä jätti valtuuston kokouksessa 20.9.2021 yhteensä 26 valtuutetun/varavaltuutetun allekirjoittaman seuraavan sisältöisen valtuustoaloitteen:

 

"VALTUUSTOALOITE

Kittilän kunnanvaltuustolle

 

Kuluvana metsästyskautena on Lapissa noussut esille tyytymättömyys hirvenmetsästyksen ns. vieraslupien korkeaan määrään. On saatu palautetta, jonka mukaan vieraspyytäjien metsästyskäytännöt ja suuri määrä ovat aiheuttaneet haittaa paikallisille metsästäjille ja -seuroille, jotka varsinaisen riistan kaatamisen lisäksi mm. pitävät nuolukiviä ja pitävät talviruokintaa. Usein esimerkiksi riistakameroilla hirviä ja niiden liikkeitä seuraavat paikalliset metsästäjät myös suunnittelevat kaatojaan. Samankaltaista palautetta on tullut myös metsäkanalinnun metsästyksen osalta.

 

Esitämme, että Kittilän kunta

 

a) Selvittää, koetaanko vieraslupien määrä ja vieraspyytäjien toiminta paikallisten metsästäjien kannalta ongelmallisena. Tämä selvitys voidaan tehdä kyselyllä paikallisille metsästysseuroille. Samalla kysytään, kuinka seurat haluaisivat järjestelmää parantaa.

b) Mikäli edellisen kohdan selvitys osoittaa ongelmia olevan, Kittilän kunta ottaa Metsähallituksen suuntaan kantaa paikallisten edun mukaisesti.

 

Asiassa voidaan pyrkiä Lapin kuntien väliseen yhteistyöhön."

 

Kunnanjohtaja:

Kunnanhallitus päättää lähettää aloitteen hallintotoimen toimialan valmisteltavaksi. Vastuuhenkilönä on hallintojohtaja.

 

Päätös:

Kunnanhallituksen jäsen Marita Toivanen esitti ponnen, että tässä asiassa tulee tehdä yhteistyötä muiden Lapin kuntien kanssa.

 

Esitys hyväksyttiin Toivasen esittämällä ponnella.

__________

 

Khall 28.02.2023 § 87

 

(Lisätietoja: Kunnanjohtaja Timo Kurula, puh. 040 595 7597)

 

Kittilän kunnanvaltuuston kokouksessa jätetyssä aloitteessa on otettu kantaa suomen riistakeskuksen ML 8 §:n alueella ulkopaikkakuntalaispyytäjille myönnettyihin hirvenkaatolupiin, sekä Metsähallituksen myymiin päivälupiin Kittilän kunnan alueella, mikä ei ole Kittilän kunnan alueen metsästysseuroille ja Kittilän riistanhoitoyhdistykselle suunnatun kyselyn palautteen perusteella sujunut ongelmitta. Kittilän kunnan alueella on koettu epäonnistuneeksi syyskuun alussa alkava metsästys ulkopaikkakuntalaisten osalta ja onnistuneeksi vain, kun metsästysoikeus on paikallisilla.

 

Ulkopaikkakuntalaisten pyyntilupia on perusteltu hirvenmetsästäjien yhdenvertaisuudella valtakunnallisella tasolla. Metsähallituksen hallinnoimia alueita on runsaasti Lapin maakunnassa ja Kittilän kunnan alueella. Metsähallitus ei ilmeisestikään kontrolloi kuitenkaan näiden pyytäjien todellista mahdollisuutta osallistua hirvenpyyntiin omalla kotiseudullaan. On siten mahdollista, että ulkopaikkakuntalaiset käyvät ensin Kittilän kunnan alueella Metsähallituksen hallinnoimilla alueilla hirvenpyynnissä ja siirtyvät tämän jälkeen omalle kotiseudulleen hirvenpyyntiin. Tämä käytännössä kaventaa paikkakuntalaisten metsästysoikeutta ja on ristiriidassa metsästyslain 26§:ssä tarkoitetun metsästysmahdollisuuksien tasapuolisen jakaantumisen kanssa.

 

Kittilän kunta on pyytänyt syksyllä 2022 palautetta Kittilän alueen metsästysseuroilta. Palautteen perusteella huomiota on kiinnitetty metsästyksen valvontaan, metsästysalueiden rajojen noudattamiseen, maastoajoneuvojen käyttöön ja metsästyskulttuurin erilaisiin variaatioihin. Ongelmaksi on myös koettu luvaton yksityisteiden käyttö ja sulkeminen metsästystarkoituksiin. Saatu palaute on luonteeltaan todellisia ongelmia ilmentävää.

 

Palautteessa toivottiin lentolaskentojen tekemistä hirvikannan arvioinnin helpottamiseksi 2-3 vuoden välein. Useimmissa palautteissa esitettiin ulkopaikkakuntalaisten metsästyksen aloittamisen ajoittamista lokakuun alkuun ja tammikuulle 1.1 - 15.1 ajoittuvan pyynnin poistamista kokonaisuudessaan turvallisuussyistä.

 

Palautteiden perusteella ulkopaikkakuntalaisten hirvenmetsästys on aiheuttanut ongelmia myös koirametsästyksen osalta. Käsitystä metsästykseen käytettävien koirien haitoista porotaloudelle ei välttämättä ole. Koiria on havaintojen mukaan ollut huomattava määrä ja ne ovat ajaneet poroja ja hajottaneet porotokkia, joita on oltu kokoamassa laumoihin erotuksia varten. Edellä kerrottu haittaa porotaloutta. Kittilän kunnan alueella Kuivasalmen ja Kyrön paliskunnat kuuluvat erityiseen poronhoitoalueeseen (Poronhoitolaki § 2.2). Valtion omistamat maat rajoittuvat yksityisten maihin ja koirat ovat liikkuneet myös yksityisten mailla. Palautteissa toivottiinkin, että omariistaan tulisi saada näkyviin luvan saaneiden kaatopaikat, jotta väärinkäytökset saataisiin selville.

 

Palautteissa muun muassa ehdotettiin aluelupahakemuksien rajaamista ulkopaikkakuntalaisseurueiden osalta isoille valtion alueille, jolloin hirvikannan sääntely onnistuisi paremmin. Päivälupien myöntämistä ehdotettiin myös poistettavaksi.

 

Lupien myöntäjän Riistakeskuksen yhdessä Metsähallituksen kanssa toivottiin lisäävän metsästyksen valvontaa saalismäärien kontrolloimiseksi ja metsästyslainsäädännön toteutumisen varmistamista Kittilän alueella. Ongelmaksi nähtiin Metsähallituksen Kittiläläisille metsästysseuroille myönnettyjen aluelupien väheneminen, samanaikaisesti ulkopaikkakuntalaisten seurojen lupien määrän kasvaessa. Tämä kaventaa paikallisten metsästysoikeutta.

 

Palautteiden perusteella tavoitteena olisi varmistaa metsästyslainsäädännön toteutuminen Kittilässä, sekä arvioida ja keskustella ylipäätään metsästyksen sosiaalisen kestävyyden perusteista suhteessa Metsästyslain 8 §:n alueen kuntalaisen oikeus metsästää valtion alueella sekä miten sitä tulisi metsästyspaineen kasvaessa soveltaa Metsästyslain 26 §:n hirvieläimen pyyntilupiin. "8 §:ssä tarkoitetulle alueelle pyyntilupia myönnettäessä on lisäksi kiinnitettävä huomiota metsästysmahdollisuuksien tasapuoliseen jakaantumiseen ja metsästyksen tarkoituksenmukaiseen järjestämiseen" ja vaatimukseen metsästysmahdollisuuksien tasapuolisen jakautumisen näkökulmasta.

 

Kunnanjohtaja:

Aloitteen johdosta kunnanhallitus päättää seuraavaa:

 

Suomen riistakeskukselle ja Metsähallitukselle sekä Maa- ja metsätalousministeriölle ehdotetaan syyskuisen ensimmäisen aloitusjakson metsästysoikeuden rajaamista siten, ettei lupia myydä ulkopaikkakuntalaisille ja ulkopaikkakuntalaisten lupien määrän rajaamista yleisestikin.

Ulkopaikkakuntalaisten osalta metsästyksen valvontaa ehdotetaan lisättävän, koska annettu palaute on ilmentänyt runsaasti ongelmia muun muassa koirien käytössä, yksityisteiden käytössä metsästykseen ja saalismäärien kontrolloinnissa sekä haittana porotaloudelle.

Lentolaskentojen valtion/luonnonvarakeskuksen kustantamana 2 vuoden välein todellisen hirvikannan koon määrittämiseksi auttaisi pyyntilupien määrittämistä. Pikaisena toimena pyyntilupien määrää tulisi laskea.

Kittilän kunta tiedostaa, että metsästys on Kittiläläisille tärkeä harrastusmuoto. Tämän johdosta kunnanhallitus päättää poikkeuksellisesti pyytää Riistakeskuksen Lapin aluetoimiston edustajaa, Metsähallituksen alue-edustajaa ja Kittilän riistanhoitoyhdistyksen ry edustajaa, käymään neuvottelut aloitteessa mainituista asioista sekä Kittilän kunnan teettämän kyselyn saaduista palautteista Kittilän kunnan isännöimässä neuvottelutilaisuudessa.

Neuvottelun tavoitteena on varmistaa metsästyslainsäädännön toteutuminen Kittilässä, sekä arvioida ja keskustella ylipäätään metsästyksen sosiaalisen kestävyyden perusteita suhteessa Metsästyslain 8 §:n alueen kuntalaisen oikeus metsästää valtion alueella sekä, miten sitä tulisi metsästyspaineen kasvaessa soveltaa Metsästyslain 26 §:n hirvieläimen pyyntilupa: "8 §:ssä tarkoitetulle alueelle pyyntilupia myönnettäessä on lisäksi kiinnitettävä huomiota metsästysmahdollisuuksien tasapuoliseen jakaantumiseen ja metsästyksen tarkoituksenmukaiseen järjestämiseen" ja vaatimukseen metsästysmahdollisuuksien tasapuolisen jakautumisen näkökulmasta. Tavoitteena tulee olla ulkopaikkakuntalaisten metsästysoikeuden/lupien määrän uudelleentarkastelu, huomioiden annettu palaute.

 

Kunnanhallitus nimeää yhden virkamiesedustajan ja kunnanhallituksen edustajat.

Nimeäminen tapahtuu kokouksessa.

 

Päätös:

Kunnanjohtajan muutettu päätösesitys:

Aloitteen johdosta kunnanhallitus päättää seuraavaa:

 

Suomen riistakeskukselle ja Metsähallitukselle sekä Maa- ja metsätalousministeriölle ehdotetaan syyskuisen ensimmäisen aloitusjakson metsästysoikeuden rajaamista siten, ettei lupia myydä ulkopaikkakuntalaisille ja ulkopaikkakuntalaisten lupien määrän rajaamista yleisestikin.

Ulkopaikkakuntalaisten osalta metsästyksen valvontaa ehdotetaan lisättävän, koska annettu palaute on ilmentänyt runsaasti ongelmia muun muassa koirien käytössä, yksityisteiden käytössä metsästykseen ja saalismäärien kontrolloinnissa sekä haittana porotaloudelle. Lentolaskentojen valtion/luonnonvarakeskuksen kustantamana 2 vuoden välein todellisen hirvikannan koon määrittämiseksi auttaisi pyyntilupien määrittämistä. Pikaisena toimena pyyntilupien määrää tulisi laskea.

Kittilän kunta tiedostaa, että metsästys on Kittiläläisille tärkeä harrastusmuoto. Tämän johdosta kunnanhallitus päättää poikkeuksellisesti pyytää Riistakeskuksen Lapin aluetoimiston edustajaa, Metsähallituksen alue-edustajaa ja Kittilän riistanhoitoyhdistyksen ry edustajaa, käymään neuvottelut aloitteessa mainituista asioista sekä Kittilän kunnan teettämän kyselyn saaduista palautteista Kittilän kunnan isännöimässä neuvottelutilaisuudessa.

Neuvottelun tavoitteena on varmistaa metsästyslainsäädännön toteutuminen Kittilässä, sekä arvioida ja keskustella ylipäätään metsästyksen sosiaalisen kestävyyden perusteita suhteessa Metsästyslain 8 §:n alueen kuntalaisen oikeus metsästää valtion alueella sekä, miten sitä tulisi metsästyspaineen kasvaessa soveltaa Metsästyslain 26 §:n hirvieläimen pyyntilupa: "8 §:ssä tarkoitetulle alueelle pyyntilupia myönnettäessä on lisäksi kiinnitettävä huomiota metsästysmahdollisuuksien tasapuoliseen jakaantumiseen ja metsästyksen tarkoituksenmukaiseen järjestämiseen" ja vaatimukseen metsästysmahdollisuuksien tasapuolisen jakautumisen näkökulmasta. Tavoitteena tulee olla kunnan ulkopuolisten seurueiden ja seurojen metsästysoikeuden/lupien määrän uudelleentarkastelu, huomioiden annettu palaute.

 

Kunnanhallitus nimeää yhden virkamiesedustajan ja kunnanhallituksen edustajat.

Nimeäminen tapahtuu kokouksessa.

 

Kunnanhallitus hyväksyi kunnanjohtajan muutetun päätösesityksen ja nimesi kunnanhallituksen edustajiksi Kai Jussilan, Jussi Mäkitalon ja Marita Toivasen sekä virkamiesedustajaksi kunnanjohtaja Timo Kurulan.

__________


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa