Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kittilän kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://dynasty.kittila.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://dynasty.kittila.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Revontuli-Opiston jaosto
Pöytäkirja 19.10.2022/Pykälä 25

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Liitteet
  Liite 1  Revontuli-Opisto TA 2023

Revontuli-Opiston jaosto

§ 25

19.10.2022

 

Revontuli-Opiston vuoden 2023 talousarvio

 

31/02.02/2022

 

VapsivJ 19.10.2022 § 25

 

(Lisätietoja: Revontuli-Opiston rehtori p. 040 564 1435)

 

Kansalaisopistojen yhdistämissopimuksen mukaisesti Revontuli- Opiston taloudenhoito on isäntäkunnan hallinnoimaa ja taloudellinen vastuu kuuluu kaikille sopimuskunnille. Revontuli-Opiston kustannukset katetaan valtionosuusrahoituksella, kuntien maksamilla kuntaosuuksilla ja opiskelijoiden maksamilla kurssimaksuilla, maksupalvelutoiminnan tuotoilla ja saaduilla hankerahoituksilla.

 

Vuonna 2023 opiston saama valtionosuuden arvioidaan olevan samalla tasolla kuin vuonna 2022 eli noin 600 000 euroa Tämä kohdentuu opistokuntiin pidettyjen opetustuntien suhteessa. Kansalaisopiston valtionosuuden peruste lasketaan kertomalla opetus- ja kulttuuriministeriön ko. opistolle vahvistama opetustuntien määrä opetustunnin yksikköhinnalla. Yksikköhinta on vuodelle 2022 ollut 89,48 euroa/oppitunti ja Revontuli-Opistolle vahvistetun opetustuntimäärän (11 859) mukaisesti valtionosuus vuodelle 2022 on 604 852 euroa.

 

Vahvistetusta opetustuntimäärästä 90 prosenttia säilyy vuosittain suhteellisesti samalla tasolla ja loppuun 10 prosenttiin vaikuttaa opiston toiminta-alueen väestörakenteen muutokset. Seurattavat ja rahoitukseen vaikuttavat muutokset kohdistuvat väestömäärään, työttömien määrään, vieraskielisten määrään sekä 63 vuotta täyttäneiden määrään.

 

Opistokuntien kuntaosuudet ovat vuosien varrella nousseet nykyiselle tasolleen korvaten valtionosuusrahoituksen vähenemistä. Kittilä ja Enontekiö ovat tarkistaneet kuntaosuuttaan viime vuosina hieman ylöspäin. Sodankylän kunnan maksuosuus on vuodesta 2014 alkaen säilynyt samana. Kustannukset ovat kuitenkin kahdeksan vuoden aikana nousseet merkittävästi ja kuntaosuuksien tarkistukseen on tarvetta.

 

Kun valtion rahoitus pysyy käytännössä samalla tasolla, kustannusten nousua on mahdollista kattaa joko kuntaosuuksien tai kurssimaksujen kautta. Lähtökohtaisesti kansalaisopistojen rahoitusta ohjaavan lainsäädännön mukaan kurssimaksujen tulee olla kohtuullisia. Revontuli-Opiston jaosto on säilyttänyt kurssimaksut samalla tasolla 1.8.2017 lähtien, joten kurssimaksujen nostoon on syntynyt painetta.

 

Jotta opisto pysyisi kuntalaisille edelleen matalan kynnyksen edullisena paikkana harrastaa niin tässä talousarvioesityksessä nouseviin kustannuksiin vastataan opiston kaikilla toiminta-alueilla. Opisto kohdentaa säästöjä hallintoon ja supistaa opetustarjontaa koko alueella noin 400 tunnilla. Kustannukset katetaan talousarvioesityksen mukaan kuntien maksuosuuksien korotuksilla, opiston hallinnon ja opetuksen säästöillä ja osin kurssimaksuja nostamalla. Kurssimaksuihin kaavailtu korotus koskisi lukuvuotta 2023-2024.

 

Suurimmat kustannuspaineet vuoden 2023 talouteen aiheuttaa kunta-alan palkkamenojen 3,5 % kasvu. Opiston henkilöstömenoihin tämä aiheuttaa noin 40 000 euron kustannusten nousun. Annetun raamin puitteissa opiston on kiinnitettävä huomiota toiminnan jokaiseen osa-alueeseen ja säästöä tavoitellaan niin hallinnossa kuin opetustoiminnassa.

 

Talousarvion pohjaksi esitetään vuodelle 2023 kuntien maksuosuudeksi yhteensä 445 300 euroa, joka jakautuen seuraavasti:

 

Enontekiö 57 500 (57 500 vuonna 2022)

Kittilä 225 000 (220 000 vuonna 2022)

Sodankylä 162 800 euroa (147 800 vuosina 2014 - 2022)

 

Näillä kuntaosuuksilla tavoitellaan verkko-opetus mukaan lukien opetusta vuonna 2023 yhteensä 17 100 opetustuntia jakautuen kunnittain seuraavasti:

 

Enontekiö 1650

Kittilä 8350

Sodankylä 6100

Verkko-opetus 1000 tuntia

 

Revontuli-Opiston jaosto on vahvistanut nykyiset kurssimaksut 31.7.2023 saakka. Nykyiset kurssimaksuperusteet ovat olleet voimassa vuodesta 2017. Kurssimaksujen nostolle noin 10 %:lla on tarvetta syksylle 2023, jotta kaikki menot pystytään kattamaan.

 

Liitteenä olevan talousarvion sisällöstä

 

Hallinto TP 2021 TA2022 TA 2023

toimintakulut -305 251 - 320 260 -326 648

toimintakate - 305 251 - 320 260 -326 648

Hallinnon toimintakuluissa on huomioitu työehtosopimusten palkankorotusten vaikutus. Opiston sisäisillä säästöillä ja järjestelyillä hallinnon menot eivät juuri kasva edellisvuodesta.

 

Opetustoiminnan talousarviossa toimintakulujen lisäys aiheutuu myös palkankorotusten vaikutuksista ja siitä, että opiston opettajien virat on täytetty vuoden 2022 aikana. Toimintatuottojen laskuun vaikuttaa se, että lukuisat valtionavusteiset hankkeet ovat päättyneet ja vuodelle 2023 on siirtymässä vain ERASMUS+ kv. täydennyskoulutusrahoitus. Opisto hakee hankerahoituksia aktiivisesti vuoden 2023 aikana ja talousarvioon on varattu omarahoitusosuutta mahdollisesti alkaville hankkeille.

 

Opetustoiminta TP 2021 TA2022 TA2023

 

maksutuotot 266 479 298 860 287 400

toimintakulut - 994 255 -984 228 - 1 023 748

 

Maksupalvelutoiminnan tavoitteeksi on asetettu 1000 opetustuntia, jonka katetavoite on 5 350 euroa eli käytännössä kyse on pääsääntöisesti kursseista, joiden tulot kattavat toimintakulut.

 

Maksupalvelutoiminta TP2021 TA2022 TA2023

 

toimintatuotot 56 124 42 000 56 200

toimintakulut - 56 763 - 38 240 - 50 850

toimintakate - 650 + 5 000 +5 350

 

Revontuli-Opiston 2023 kokonaisuus

TP 2021 TA2022 TA2023

 

toimintatuotot 743 539 808 852 776 700

toimintakulut - 1 350 598 - 1 387 326 - 1 375 396

toimintakate - 607 059 - 578 474 - 598 696

valtionosuus 573 641 578 474 598 696

Revontuli-Opiston rehtori:

 

Revontuli-Opiston jaosto esittää hyväksyttäväksi vapaan sivistystyön lautakunnalle ja edelleen kunnanhallitukselle ja valtuustolle Revontuli-Opiston vuoden 2023 talousarviota, oheisen liitteen mukaisesti.

 

Päätös:

 

Revontuli-Opiston jaosto hyväksyi vuoden 2023 talousarvioesityksen.

__________


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa