Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kittilän kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://dynasty.kittila.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://dynasty.kittila.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 27.08.2021/Pykälä 111

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Tekninen lautakunta

§ 111

27.08.2021

 

Lausunto Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle teknisen lautakunnan päätöksestä 29.4.2021 § 56

 

8/02.05.01/2019

 

Teknlk 27.08.2021 § 111

 

Pohjois-Suomen hallinto-oikeus (P-S HAO) on 2.6.2021 päivätyllä kirjeellä pyytänyt teknistä lautakuntaa antamaan lausunnon Jorma Jääskeläisen (myöhemmin JJ) valituksen johdosta ja liittämään asiakirjoihin valituksenalaisen päätöksen perusteina olevat asiakirjat. P-S HAO on lisäksi todennut, että teknisen lautakunnan on lausuttava erityisesti valituksenalaisen päätöksen valituskelpoisuudesta eli siitä, onko teknisen lautakunnan päätös 29.4.2021 § 56 sellainen päätös, johon saa hakea muutosta valittamalla.

 

P-S HAO pyysi sisällyttämään lausuntoon luettelon lausunnon liitteenä olevista asiakirjoista, jotta asianosainen saa myöhemmin vastaselityspyynnön yhteydessä tietoonsa hallinto-oikeudessa olevan oikeuskäsittelyaineiston.

 

Tekninen lautakunta on lausunnossaan 2.7.2021 § 95 todennut, että teknisen lautakunnan päätökseen 29.4.2021 § 56 on annettu erheellisesti virheellinen muutoksenhakuohje, joten lautakunta pyytää P-S HAO palauttamaan asian takaisin lautakunnan uudelleen käsittelyä varten.

 

P-S HAO on 8.7.2021 päivätyllä kirjeellään ilmoittanut, että teknisen lautakunnan antama lausunto on puutteellinen. Lausunnossa ei ole vastattu valittajan esittämiin vaatimuksiin ja niiden perusteluihin eikä siinä ole lausuttu esitetystä selvityksestä. Tekninen lautakunta ei ole lausunut, millä perusteella päätökseen on saanut hakea muutosta valittamalla eikä päätöksen perusteena olevia asiakirjoja ja asiakirjaluetteloa ei ole toimitettu, vaikka hallinto-oikeus on tätä nimenomaisesti lausuntopyynnössään edellyttänyt. P-S HAO on pyytänyt korjaamaan puutteet 5.8.2021 mennessä. P-S HAO on myöntänyt lausunnon täydennykselle lisäaikaa 31.8.2021 asti.

 

JJ on valituksessaan P-S HAO:lle vaatimuksessaan katsonut, että teknisen lautakunnan 29.4.2021 § 56 päätös oikaisuvaatimuksen hylkäämisestä on syntynyt laittomasti ja virheellisten/väärien tietojen perusteella ja se loukkaa kuntalaisten ja veronmaksajien etua ja yhdenvertaisuutta. Lautakunnan tulee hylätä kyseessä oleva päätös, ja Kätkäjärven tiehoitokunnalta on perittävä takaisin Kittilän kunnalta väärin perustein anottu ja myönnetty hoitoavustus 5162,50 euroa kokonaisuudessaan.

 

Perusteluissaan valittaja on tuonut esiin mm. seuraavaa:

 

  • Kätkäjärven tiehoitokunnan puheenjohtaja on jäävinä antanut selvityksen omasta asumismuodostaan, joka kaiken lisäksi oli tehty tarkoituksella harhauttavasti hoitoavustuksen myönteisen päätöksen saamiseksi.

  • Lausunnossaan tiehoitokunnan puheenjohtaja väittää harhauttavasti, että myös valittajalla olisi Kätkäjärventiellä vakituinen asunto.

  • Tässä tapauksessa vapaa-ajan asunnon omistaja on tehnyt muutosilmoituksen vasta hoitoavustusanomuksen jättämisen (31.1.2020) jälkeen ja tietoisena siitä, että kovapaa-ajan asunto ei täytä MRL:n (117 §) vakituiselle asunnolle asetettuja vaatimuksia.

  • Tekninen lautakunta ei päätöstä tehdessään tarkistanut, että onko kiinteistöön tehty käyttötarkoituksen muutos, poikkeuslupa- tai rakennuslupa vapaa-ajan rakennuksen muuttamisesta vakituisen asunnon vaatimusten mukaisesti (MRL 125 §).

  • Valittajan mielestä se, että kunta ilmoittaa, että kunnossapitoavustuksen myöntämien tiekunnalle ei edellytä kunnan avustusehtojen mukaan tien varrella sijaitsevan rakennuksen MRL:n edellyttämää käyttötarkoitusta vakituiseen asumiseen, on väärä tulkinta, eikä ole MRL:n hengen mukainen ja on siten ristiriidassa ko. lain kanssa.

 

Valitus kokonaisuudessaan pöytäkirjan liitteenä (LIITE 1) sekä LIITTEET 2-8 oheismateriaalina.

 

Tekninen johtaja:

Lautakunta päättää lausunnossaan Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle todeta seuraavaa:

 

Kunnan yksityisteiden avustusjärjestelmä 1.1.2020 lähtien on hyväksytty kunnanvaltuustossa 24.6.2019 § 31 (LIITE 2). Avustusjärjestelmän ehtoihin on lisätty oikotiet kunnanvaltuuston päätöksellä 22.6.2020 § 67.

 

Kunnanvaltuuston hyväksymien avustusehtojen mukaan tietä koskevien asioiden hoitamista varten pitää olla perustettuna tiekunta ja tiekuntaa koskevat tiedot olla yksityistierekisterissä sekä tie- ja katuverkon tietojärjestelmässä, Digiroadissa. Tien vähimmäispituuden tulee olla vähintään 200 metriä ja sen varrella tulee olla vähintään yksi pysyvästi asuttu talous, jonka asukkaat ovat kirjoilla Kittilän kunnassa. Kiinteistöltä maksetaan vakituisen asunnon mukainen kiinteistövero.

 

Yksityistielain 84 § (Kunnan avustus) mukaan kunta päättää sen varoista yksityisen tienpitoon myönnettävistä avustuksista, avustuksen ehdoista ja käytön valvonnasta samoin kuin tien tekemiseen tai kunnossapidon ottamisesta kokonaan tai osaksi kunnan suoritettavaksi. Edellytyksenä avustuksen myöntämiselle tienpitoon on, että tietä koskevien asioiden hoitamista varten on perustettu tiekunta ja että tiekuntaa ja yksityistietä koskevat tiedot yksityistierekisterissä sekä tie- ja katuverkon tietojärjestelmässä ovat ajantasaiset niin kuin 50 §:ssä edellytetään.

 

Tekninen lautakunta on myöntänyt 21.2.2020 § 17 Kätkäjärven tiekunnalle vuoden 2020 kunnossapitoavusta 5162 € (LIITE 3). Kunnossapitoavustuksen myöntämisedellytykset on katsottu täyttyneen. Päätös on lainvoimainen.

 

Valittaja JJ on 14.6.2020 sähköpostitse tiedustellut Kätkäjärventien avustuksen laillisia perusteita ja kuinka ko. asia on käsitelty. (LIITE 4).

 

Tiedusteluun on tekninen lautakunta antanut vastauksen 11.3.2021 § 37 (LIITE 5). Vastauksessaan lautakunta on ilmoittanut JJ:lle, että perusteita myönnetyn avustuksen takaisinperintään ei ole. Tiekunta täyttää kunnossapitoavustuksen ehdot. Tähän päätettyyn ilmoitukseen tekninen lautakunta antoi muutoksenhakuohjeena oikaisuvaatimusohjeen. Lopullisesta päätöksestä tulee antaa muutoksenhakuohje, tässä päätöksessä lautakunta kuitenkin vastasi tiedusteluun, joten oikaisuvaatimusta ei olisi tullut antaa.

 

Valittaja JJ teki oikaisuvaatimuksen teknisen lautakunnan 11.3.2021 § 37 tekemästä päätöksestä. Tekninen lautakunta käsitteli oikaisuvaatimuksen 29.4.2021 § 56 (LIITE 6). Lautakunta päätti hylätä oikaisuvaatimuksen perusteettomana. Perusteluinaan lautakunta ilmoitti, että se on myöntänyt Kätkäjärven yksityistien tiekunnalle kunnossapitoavustusta vuodelle 2020 kunnanvaltuuston 24.6.2019 § 31 hyväksymän yksityistien avustusjärjestelmän avustusehtojen mukaisesti. Tästä päätöksestä lautakunta antoi muutoksenhakuohjeena hallintovalitusohjeen, joka on erheellisesti annettu virheellinen muutoksenhakuohje. Hallintovalituksen saa tehdä asianosainen eli, se johon on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi koskee. Asianosainen ei lautakunnan mielestä ole valittaja JJ vaan tiekunta.

 

Kätkäjärven tiekunta on antanut pyynnöstä lautakunnalle selvityksen Kätkäjärventien kiinteistön vakituisesta asunnosta, joka on 29.4.2021 § 56 liitteenä. Selvitys on päivätty 22.12.2020. Selvityksen ovat allekirjoittaneet tiekunnan puheenjohtaja ja tiekunnan varapuheenjohtaja. Selvitys koski tiekunnan puheenjohtajan kiinteistöä. Lisäksi selvityksessä todetaan, että Kätkäjärventiellä on toinen vakituinen asunto JJ:llä ja, että hän asuu Kätkäjärventiellä kirjainasunpaikasta huolimatta ympäri vuoden.

Valittaja JJ:n Kätkäjärven rakennukselle on myönnetty käyttötarkoituksen muutos vapaa-ajan asunrakennuksesta asuinrakennukseksi rakennus- ja ympäristölautakunnan päätöksellä 29.10.2012 (LIITE 7). Muutos on katselmuspöytäkirjan mukaan hyväksytty 18.8.2016.

 

Tiekunnan puheenjohtaja on toimittanut kuntaan laskelman kiinteistöverosta josta käy ilmi, että Kätkäjärvellä olevasta pientalosta (nro 5) peritään vakituisen asuinrakennuksen kiinteistövero. (LIITE 8, salainen, laki verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta 1 § ja 4 §, laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 22 § ja 23 §).

 

Asiakirjosta päätellen Kätkäjärventien vaikutuspiirissä on ainakin yksi rakennus, joka on luvitettu vakituiseksi asunnoksi, mutta omistaja maksaisi siitä muun kuin vakituisten asuinrakennuksen veroprosentin mukaisen kiinteistöveron. Lisäksi on toinen rakennus, joka on luvitettu vapaa-ajan asunnoksi, mutta josta maksetaan vakituisen asunnon mukainen kiinteistövero.

 

Saatujen tietoja mukaan Kätkäjärventien tiekunta täyttää kunnanvaltuuston päättämät ja yksityistielain 84 §:n mukaiset ehdot. Tie on yli 200 m pitkä. Tien varrella on vähintään yksi pysyvästi asuttu talous, jonka asukkaat ovat kirjoilla Kittilän kunnassa ja kiinteistöltä maksetaan vakituisen asunnon mukainen kiinteistövero. Lisäksi tiekunta on perustettu, sen ajantasaiset tiedot ovat yksityistierekisterissä ja Digiroadissa.

 

Lautakunnan päätös on syntynyt laillisesti, se on perustunut kunnanvaltuuston antamiin ehtoihin, päätöksessä on huomioitu yksityistielain mukaiset edellytykset ja päätös on kuulunut lautakunnan toimivaltaan.

 

Lautakunta pyytää hallinto-oikeutta hylkäämään valituksen perusteettomana.

 

Asiakirjaluettelo

LIITE 1 Valittajan valitus

LIITE 2 Yksityisteiden avustusjärjestelmä kv 24.6.2019 § 31

LIITE 3 Teknisen lautakunnan päätös 21.2.2020 § 17

LIITE 4 Valittajan sähköpostitiedustelu 14.6.2020

LIITE 5 Teknisen lautakunnan päätös 11.3.2021 § 37

LIITE 6 Teknisen lautakunnan päätös 29.4.2021 § 56

LIITE 7 Rakennus- ja ympäristölautakunnan päätös 29.10.2012

rakennuksen käyttötarkoituksen muutoksesta

LIITE 8 Kiinteistöverolaskelma

 

 

Päätös:

Esitys hyväksyttiin.

__________


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa