Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kittilän kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://dynasty.kittila.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://dynasty.kittila.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 02.03.2021/Pykälä 109

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Kunnanhallitus

§ 109

02.03.2021

 

Sitoumuksen tai vastineen antaminen Markkinaoikeudelle väliaikaista kieltoa koskevaan vaatimukseen koskien hankinta-asiaa Kittilän skeittiparkki

 

42/10.03.01/2021

 

Khall 02.03.2021 § 109

 

(Lisätietoja: Kiinteistöpäällikkö Mauri Kivelä, puh. 040 674 4393)

 

Valittaja on pyytänyt Markkinaoikeutta määräämään heti hankintapäätöksen (Dno Kittilä 02.02.2021 42.10.03.01/2021 Kittilän Skeittiparkin Hankinta 41 §) täytäntöönpanon väliaikaisen kiellon tai keskeytyksen valituksen käsittelyn ajaksi.

 

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 29.12.2016/1397:

 

" 150 §

Muutoksenhaun vaikutus hankintasopimuksen tekemiseen

Hankinnassa, jossa on noudatettava odotusaikaa tai 131 §:n 1 momentissa tarkoitettua määräaikaa, hankintayksikkö ei saa tehdä hankintasopimusta, jos asia on saatettu valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Jos markkinaoikeus ratkaisee täytäntöönpanoa koskevan asian tai antaa pääasiassa ratkaisun ennen kuin odotusaika tai 131 §:n 1 momentissa tarkoitettu määräaika on kulunut umpeen, hankintayksikön on noudatettava odotusaikaa tai 131 §:n 1 momentissa tarkoitettua määräaikaa markkinaoikeuden päätöksen estämättä loppuun saakka.

 

151 §

Markkinaoikeuden väliaikaiset päätökset

Valituksen tultua vireille markkinaoikeus voi kieltää, keskeyttää tai sallia hankintapäätöksen täytäntöönpanon taikka määrätä hankintamenettelyn muutoin keskeytettäväksi väliaikaisesti markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi.

 

Päättäessään 1 momentissa tarkoitetusta toimenpiteestä markkinaoikeuden tulee kiinnittää huomiota siihen, ettei toimenpiteestä aiheudu vastapuolelle tai muiden oikeuksille tai yleisen edun kannalta suurempaa haittaa kuin toimenpiteen edut olisivat.

 

152 §

Hankintayksikön väliaikainen sitoumus

Valituksen tultua vireille hankintayksikkö voi antaa markkinaoikeudelle kirjallisen sitoumuksen olla panematta hankintapäätöstä täytäntöön niin kauan kuin asia on markkinaoikeudessa vireillä.

 

Jos hankintayksikkö antaa markkinaoikeudelle 1 momentissa tarkoitetun sitoumuksen, markkinaoikeus ei ilman erityistä syytä anna päätöstä hankintapäätöksen täytäntöönpanon väliaikaista kieltämistä koskevasta vaatimuksesta.

 

 

153 §

Hankinnan väliaikainen järjestäminen

Jos hankinnasta on tehty valitus markkinaoikeuteen, hankintayksikkö voi järjestää hankinnan väliaikaisesti, jollei hankintaa voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi.

 

Hankinnan väliaikainen järjestäminen ei saa estää sitä, että valittajan vaatimuksesta markkinaoikeuden päätöksellä voidaan:

 

1) kumota hankintayksikön päätös osaksi tai kokonaan;

 

2) kieltää hankintayksikköä soveltamasta hankintaa koskevassa asiakirjassa olevaa virheellistä kohtaa tai muuten noudattamasta virheellistä menettelyä; tai

 

3) velvoittaa hankintayksikkö korjaamaan virheellisen menettelynsä.

 

154 §

Markkinaoikeuden määräämät seuraamukset

Jos hankinnassa on menetelty tämän lain, Euroopan unionin lainsäädännön taikka Maailman kauppajärjestön julkisia hankintoja koskevan sopimuksen vastaisesti, markkinaoikeus voi:

 

1) kumota hankintayksikön päätöksen osaksi tai kokonaan;

 

2) kieltää hankintayksikköä soveltamasta hankintaa koskevassa asiakirjassa olevaa virheellistä kohtaa tai muuten noudattamasta virheellistä menettelyä;

 

3) velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä;

 

4) määrätä hankintayksikön maksamaan hyvitysmaksun asianosaiselle, jolla olisi ollut todellinen mahdollisuus voittaa tarjouskilpailu virheettömässä menettelyssä;

 

5) määrätä hankintayksikölle tehottomuusseuraamuksen;

 

6) määrätä hankintayksikön maksamaan valtiolle seuraamusmaksun;

 

7) lyhentää hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen sopimuskauden päättymään määräämänsä ajan kuluttua.

 

Markkinaoikeus voi 1 momentin 4-7 kohdassa tarkoitettuja seuraamuksia määrätessään katsoa hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen syntyneeksi olosuhteiden perusteella, jos hankintayksikkö on nimenomaisesti ryhtynyt hankinnan toteuttamiseen.

 

Tehottomuusseuraamus, seuraamusmaksu ja sopimuskauden lyhentäminen voidaan määrätä vain kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E mukaisia palveluja koskevassa hankinnassa ja käyttöoikeussopimuksessa sekä EU-kynnysarvon ylittävässä muussa hankinnassa.

 

Edellä 1 momentissa tarkoitettu seuraamus voidaan määrätä vain, jos lainvastainen menettely on vaikuttanut hankintamenettelyn lopputulokseen tai asianosaisen asemaan hankintamenettelyssä.

 

155 §

Hyvitysmaksu

Hyvitysmaksu voidaan määrätä maksettavaksi, jos 154 §:n 1 momentin 1-3 kohdassa tarkoitettu toimenpide saattaisi aiheuttaa hankintayksikölle, muiden oikeuksille tai yleiselle edulle suurempaa haittaa kuin toimenpiteen edut olisivat taikka jos valitus on pantu vireille vasta hankintasopimuksen tekemisen jälkeen. Hyvitysmaksua määrättäessä otetaan huomioon hankintayksikön virheen tai laiminlyönnin laatu, valituksen kohteena olevan hankinnan tai käyttöoikeussopimuksen arvo ja valittajalle aiheutuneet kustannukset ja vahinko. Markkinaoikeus voi kuitenkin jättää hyvitysmaksun määräämättä, jos hankintayksikkö on pidättäytynyt hankintapäätöksen täytäntöönpanosta markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi.

 

Hyvitysmaksun määrä ei saa ilman erityistä syytä ylittää kymmentä prosenttia hankintasopimuksen arvosta.

 

156 §

Tehottomuusseuraamus

Markkinaoikeus voi todeta hankintasopimuksen tai käyttöoikeussopimuksen tehottomaksi, jos:

 

1) hankintayksikkö on tehnyt suorahankinnan ilman tässä laissa säädettyä perustetta eikä suorahankinnassa ole menetelty 131 §:ssä tarkoitetulla tavalla;

 

2) hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen, vaikka hankinnassa on ollut velvollisuus noudattaa odotusaikaa;

 

3) hankintayksikkö on tehnyt 150 §:n vastaisesti hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen, vaikka hankinta-asia on saatettu markkinaoikeuden ratkaistavaksi.

 

Edellä 1 momentin 2 ja 3 kohdassa tarkoitetuissa tapauksissa edellytyksenä on lisäksi, että hankintayksikkö on tehnyt tämän lain vastaisen muun virheen, joka on vaikuttanut muutoksenhakijan mahdollisuuksiin saada hankinta- tai käyttöoikeussopimus.

 

Jos hankintayksikkö on tehnyt puitejärjestelyyn tai dynaamiseen hankintajärjestelmään perustuvassa kilpailuttamisessa hankintasopimuksen 130 §:n nojalla käyttämättä odotusaikaa ja jos kilpailuttamisessa on menetelty 43 §:n 2 tai 3 momentin taikka 49-52 §:n vastaisesti siten, että virhe on vaikuttanut muutoksenhakijan mahdollisuuksiin saada hankintasopimus, markkinaoikeus voi todeta hankintasopimuksen tehottomaksi.

 

Markkinaoikeus määrää, mitä sopimuksen velvoitteita tehottomuusseuraamus koskee. Tehottomuusseuraamus voi koskea vain vielä täyttämättä olevia sopimusvelvoitteita.

 

157 §

Tehottomuusseuraamuksen määräämättä jättäminen

Markkinaoikeus voi jättää määräämättä tehottomuusseuraamuksen yleiseen etuun liittyvistä pakottavista syistä. Sopimukseen suoranaisesti liittyviä taloudellisia etuja voidaan pitää pakottavina syinä vain, jos sopimuksen tehottomuudella olisi poikkeuksellisesti kohtuuttomia seurauksia.

 

158 §

Seuraamusmaksu ja sopimuskauden lyhentäminen

Markkinaoikeus voi määrätä hankintayksikön maksamaan valtiolle seuraamusmaksun, jos:

 

1) markkinaoikeus on määrännyt tehottomuusseuraamuksen;

 

2) hankintayksikkö on tehnyt sopimuksen, vaikka hankinta- tai käyttöoikeussopimuksessa on ollut velvollisuus noudattaa odotusaikaa;

 

3) hankintayksikkö on tehnyt 150 §:n vastaisesti hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen, vaikka hankinta-asia on saatettu markkinaoikeuden ratkaistavaksi; tai

 

4) markkinaoikeus ei ole yleiseen etuun liittyvistä pakottavista syistä 157 §:n mukaisesti määrännyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen tehottomuusseuraamusta.

 

Edellä 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa markkinaoikeus voi seuraamusmaksun määräämisen lisäksi tai sen sijasta lyhentää hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen sopimuskauden päättymään määräämänsä ajan kuluttua.

 

Seuraamusta määrätessään markkinaoikeuden on otettava huomioon hankintayksikön virheen tai laiminlyönnin laatu ja valituksen kohteena olevan hankinnan arvo. Seuraamusmaksun määrä ei saa ylittää kymmentä prosenttia hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen arvosta.

 

159 §

Seuraamuksen määrääminen Kilpailu- ja kuluttajaviraston esityksestä

Markkinaoikeus voi Kilpailu- ja kuluttajaviraston 141 §:ssä tarkoitetusta esityksestä:

 

1) määrätä hankintayksikölle tehottomuusseuraamuksen;

 

2) määrätä hankintayksikön maksamaan valtiolle seuraamusmaksun;

 

3) määrätä sopimuskauden lyhennettäväksi;

 

4) kumota hankintapäätöksen.

 

Tehottomuusseuraamuksen määräämiseen sovelletaan, mitä 156 §:n 4 momentissa säädetään. Markkinaoikeus voi jättää määräämättä tehottomuusseuraamuksen 157 §:ssä säädetyillä perusteilla. Tällöin markkinaoikeus voi määrätä hankintayksikön maksamaan seuraamusmaksun sekä sen lisäksi tai sen sijasta lyhentää sopimuskauden päättymään määräämänsä ajan kuluttua noudattaen, mitä 158 §:n 3 momentissa säädetään.

 

160 §

Seuraamusten kohdistaminen ja yhteisvaikutus

Jos hankintamenettelystä on vastannut jokin hankintayksikkö muiden hankintayksiköiden puolesta, markkinaoikeus voi kohdistaa määräämänsä seuraamuksen tällaiseen muiden hankintayksiköiden puolesta toimineeseen hankintayksikköön. Jos hankintamenettelystä on vastannut hankintayksikkö, joka ei itse ole viranomainen tai oikeushenkilö, seuraamus voidaan kohdistaa tällaisen hankintayksikön toimintaan osallistuvaan hankintayksikköön, joka on viranomainen tai oikeushenkilö.

 

Määrätessään tässä laissa tarkoitetuista seuraamuksista markkinaoikeuden on otettava huomioon, että seuraamusten yhteisvaikutus ei saa muodostua hankintayksikön tai sen sopimuspuolen kannalta kohtuuttomaksi.

 

161 §

Uhkasakko

Markkinaoikeus voi asettaa tässä laissa tarkoitetun kiellon tai velvoitteen noudattamisen tehosteeksi uhkasakon. Uhkasakon määräämisestä ja tuomitsemisesta säädetään uhkasakkolaissa (1113/1990).

 

Jos hankintapäätöksestä tai muusta toimenpiteestä on vastannut jokin hankintayksikkö muiden hankintayksiköiden puolesta, markkinaoikeus voi kohdistaa uhkasakon tällaiseen muiden hankintayksiköiden puolesta toimineeseen hankintayksikköön. Jos hankintamenettelystä on vastannut hankintayksikkö, joka ei itse ole viranomainen tai oikeushenkilö, uhkasakko voidaan kohdistaa tällaisen hankintayksikön toimintaan osallistuvaan hankintayksikköön, joka on viranomainen tai oikeushenkilö."

 

 

Hankkeelle toteutusaika on määritelty 31.8.2021 mennessä ja myös haettu valtionavustusta.

Mikäli myönteistä valtionavustusta ei voida hyödyntää hankkeen siirtymisen vuoksi kyseiseen määräpäivään, on mahdollisuutena myönteisen valtionavustuksen menettäminen ja näin Kittilän kunnalle muodostuisi rahallinen menetys.

 

Tarjouspyynnössä on pyydetty hinnat seuraaville kohdille:

 

Hinta 1: Tarjoukseen liittyvä luonnossuunnitelma

  • Ilmoitetaan luonnossuunnitelman hinta, jolla suunnitelma jää tilaajan omaisuudeksi.

  • Tarjouksen tekijä sitoutuu myymään luonnossuunnitelman Kittilän kunnalle tarjotun tämän kriteerikohdan hinnalla, vaikka ei voittaisikaan urakkakilpailua.

  • Tarjouksen tekijä hyväksyy, että Kittilän kunta ei sitoudu ostamaan luonnossuunnitelmaa vaan päättää erikseen mahdollisen hankinnan.

 

Hinta 2: Tarjouksen lupasuunnitelmat, jotka rakennusvalvontaviranomaisen edellyttää lupamenettelykäsittelyssä

  • Poikkeamis- ja rakennuslupamenettelyjen mukaiset suunnitelmat sisältyvät tarjoukseen.

  • Ilmoitetaan lupasuunnitteluun liittyvän toteutuksen vaatima aika sopimuksen allekirjoittamisesta.

  • Lupakäsittelyihin liittyvät tarjouksen tekijän suunnitteluryhmän kohdekäynnit sisältyvät hintaan.

 

Hinta 3: Tarjouksen toteutussuunnitelmat (täysin valmiit tilaajan hyväksymät suunnitelmat kohteen toteuttamiseen)

  • Ilmoitetaan toteuttamissuunnitelmien laatimiseen vaadittava aika tilaajan tilauksesta lukien (kts. yleensä ehdot hankkeen toteutumiseen).

 

Hinta 4: Tarjouksen skeittiparkin rakentaminen täysin valmiiksi

  • Ilmoitetaan toteuttamissuunnitelmien tilaajan hyväksymisestä lukien vaadittava aika skeittiparkin rakentamiseen.

 

Hankkeen toteuttamisen valmisteluun olisi tarpeellista käynnistää suunnitteluvaihe, jotta lupamenettelyihin voitaisiin edetä. Mikäli Markkinaoikeus kieltää hankkeen valmistelun, niin skeittiparkin hankinta lienee skeittiparkin toteutuminen kuluvalle vuodelle mahdotonta, koska lupamenettelyt vaativat suunnittelutyön lisäksi oman käsittelyaikansa.

 

Lisäksi mikäli Markkinaoikeus käsittelynsä päätteeksi kumoaa tehdyn hankintapäätöksen, niin Kittilän skeittiparkin toteutuminen siirtyy, mutta hankkeelle saataisiin suunnitelmat toteutettua. Toisaalta mikäli Markkinaoikeuden ratkaisu tulisi Kittilän kunnalle myönteiseksi, niin hankkeen toteutumisen riskinä olisi myönteisen valtionapupäätöksen tilanne oikeuskäsittelyn lainvoimaisuuden ajankohdalla.

 

Oikaisupyyntö Kittilän skeittiparkin hankintapäätökseen Khall 2.2.2021 § 41 liittyvän asiakohdan esityslistan esittelyteksti kokoukseen 2.3.2021:

 

"Kittilän kunnan kirjaamoon on saapunut oikaisupyyntö koskien Kittilän kunnanhallituksen kokouksessaan 2.2.2021 tekemää hankintapäätöstä. Oikaisupyyntö on tullut kirjaamoon 11.2.2021, eli se on saapunut oikaisuvaatimusajan puitteissa ja on kohdennettu oikealle taholle.

 

Edellä mainitun oikaisupyynnön on toimittanut Ramp Jam Oy / Concrete Proof puolesta Tero Pikkarainen.

 

Oikaisupyynnön vaatimus:

 

"Vaadin, että Kunnanhallituksen päätös oikaistaan eli We Build Parks Finlandin tarjous hylätään, koska heidän tarjouksen referenssit ovat eri yrityksen kuin heidän referenssejä.

Tarjouspyynnössä pyydetyt soveltuvuusvaatimukset eivät näin ollen täyty We Build Parks Finland Oy:n tarjouksessa.

 

Tästä syystä vaadin Kittilän Kunnan " 02.02.2021 §41 42.10.03.01/2021 Kittilän Skeittiparkin Hankinta § 41-tarjouskilpailun päätökseen oikaisua.

 

Urakoitsijaksi tulee valita tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimuksien ehdot täyttävän tarjouksen ja tarjouskilpailun pisteytyksessä seuraavaksi tullut Ramp Jam Oy / Concrete Proof."

 

Perusteluina edellä selostettuun mainitaan:

"Tarjouspyynnössä pyydetään "Yrityksen tiedot vastaavista hankkeista."

 

Kuitenkaan, tarjouspyynnössä We Build Parks Finlandilla ei ole referenssikohteita vaadituista kolmesta referenssikohteesta.

We Build Parks Finland Oy on perustettu 2019, eikä heillä ole ainoatakaan skeittiparkkiprojektia toteutettuna.

 

Tarjouksessa esitetään We Build Parks Finland Oy:n referensseinä kolme skeittiparkkia, jotka ovat eri yrityksen toteuttamia (Schneestern).Tämän perusteella We Build Parks Finland Oy ei täytä tämän tarjouspyynnön vaatimuksia.

 

Vaadituiksi referensseiksi on ilmoitettu eri yrityksen kuin We Build Parks Finlandin toteuttamia projekteja, eivätkä Suomeen rekisteröidyn yrityksen toteuttamia projekteja.

 

Tarjouspyynnön Soveltuvuusvaatimusten kohdassa "Yrityksellä tulee olla riittävät taloudelliset ja tekniset edellytykset urakan suorittamiseen"

 

Kuten edellä mainittu We Build Parks Finland Oy:llä ei ole toteutettuja skeittiparkkiprojekteja kotimaassa, eikä ulkomailla.

 

Olemme valmiita viemään Kittilän Kunnanhallituksen päätöksen myös markkinaoikeuteen."

Tarjouspyyntö:

 

-Laatuperusteina on esitetty:

  • Esitettyjen toimintojen sijoitus huomioiden varjojen heikentävä vaikutus (käyttäjien yksipuolinen yhteinen näkemys sijainneista määrittää pisteet)

  • Vedenpoistojärjestelmän esitys (esitettynä perusteet, joiden perusteella toimivuus arvioidaan pisteinä)

  • Skeitattavuuden määrä käyttäjien arvioimana (käyttäjien yksipuolinen yhteinen arvio paremmuudesta pisteytykseen)

  • Pooli-, ramppi- ja street-elementtien määrä (lukumäärä suurin pistemäärä)

  • Flätti- ja down-reilien määrä ja säädettävyys 20-40 cm (suurin lukumäärä ja säädettävyys pisteiden paremmuudesta)

  • Uniikki yksityiskohta (Kittilän kunnan hanke Levin matkailukeskus alueella) tilaajan yksipuolinen arviointi perusteena pisteille

  • Roskisten ja penkkien määrä, sekä sijoittuminen (tarjoukseen sisältyvien suurin lukumäärä parhaat pisteet)

  • Käyttäjien arviointi tarjouksen luonnospiirroksesta (käyttäjien yksipuoliset yhteisesti antamat pisteet esitetylle luonnokselle)

  • Ilmoitettu kohteen toteutusaika allekirjoitetusta sopimuksesta lukien täysin valmiiksi. (lyhin aika parhaat pisteet)

 

-Osallistumisvaatimuksina on esitetty:

  • Ammattitoiminnan harjoittamiskelpoisuuden vaatimukset, myös ammatti- tai kaupparekistereihin kuulumista koskevat vaatimukset

.Suomessa voimassa olevat pätevyysvaatimukset.

  • Vaatimukset taloudellisesta ja rahoituksellisesta tilanteesta:

.Tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset täytettävä ja muut tarjouspyynnössä mainitut vaatimukset.

.Mahdollisesti vaadittavien standardien vähimmäistaso(t)

      • Noudatetaan voimassa olevia ohjeita ja määräyksiä, sekä yleisesti hyväksi todettuja menetelmiä. Kuten esim.:

- Suomen Rullalautaliitto ry;n "Betoniskeittiparkkiopas"

- RT 97-11199 "Liikuntapaikkarakentaminen ohjeita ja kirjallisuutta"

- RT 97-11135 "Ulkoliikuntapaikkarakenteiden ja -varusteiden perustukset"

 

  • Vaatimukset tekniselle ja ammatilliselle pätevyydelle

  • Luettelo valintaperusteista ja niiden lyhyt kuvaus

  • Ympäristöministeriön ohje rakennusten suunnittelijoiden kelpoisuudesta YM2/601/2015.

  • Ympäristöministeriön ohje rakentamisen suunnittelutehtävien vaativuusluokista YM1/601/2015.

  • Voimassaolevat: Maankäyttö- ja rakennuslaki, sekä Maankäyttö- ja rakennusasetus.

  • Mahdollisesti vaadittavien standardien vähimmäistaso(t)

  • Rakennussuunnittelu: RT YM1-21638

  • Kantavien rakenteiden suunnittelu: RT YM1-21638

  • Pohjarakenteiden suunnittelu: RT YM1-21638

 

- Sopimukseen liittyvät ehdot:

  • Sopimuksen toteuttamista koskevat ehdot

.Suunnittelu toteutetaan rakennusviranomaisen edellyttämään lupamenettelytasoon, mutta varsinainen toteuttaminen edellyttää valtionavustuksen. Toteuttaminen edellyttää rakennusvalvontaviranomaisen hyväksytyt lupamenettelyt.

  • Tiedot sopimuksen toteuttamisesta vastaavasta henkilöstöstä

.Sopimuksen toteuttamisesta vastaavien henkilöstön jäsenten nimien ja ammatillisten pätevyyksien ilmoittamisvelvollisuus

 

- Soveltuvuusvaatimukset:

  • Yrityksen tulee olla luottokelpoinen sekä vakavarainen.

  • Yrityksellä ei saa olla merkintöjä tilaajavastuulain mukaisten yhteiskunnallisten velvoitteiden laiminlyönnistä tai hoitamattomia maksuhäiriöitä eikä sillä saa olla vireillä tai käynnissä yrityssaneerausta.

  • Yrityksellä tulee olla riittävät taloudelliset ja tekniset edellytykset urakan suorittamiseen.

  • Yrityksellä tulee olla kokemusta vastaavista hankkeista.

  • Yrityksen tulee nimetä vastaava työnjohtaja hakemuksessa.

  • Vastaavalla työnjohtajalla tulee olla kokemusta vastaavista ja vastaavan kokoisista hankkeista sekä tekninen koulutus (Ins. AMK, RA tai Rkm).

  • Yrityksellä tulee olla suomalainen y-tunnus sekä suomen suullinen ja kirjallinen taito.

  • Yrityksen tulee olla Tilaajavastuu.fi -jäsen.

  • Yrityksellä ei saa olla riidanalaisia asioita Tilaajan kanssa.

  • Yrityksen sekä vastaavan työnjohtajan aikaisemmat hankkeet Tilaajalle on hoidettu laadukkaasti sekä sovitussa aikataulussa.

  • Tilaajavastuuraportti; Ladattava

  • Kohteelle esitettävän vastaavan työnjohtajan tiedot; Ladattava

  • Yrityksen tiedot vastaavista hankkeista; Syötettävä

 

- Hylkäämisperusteet:

  • Tilaaja pidättää oikeuden hylätä tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen sekä

.kaikkien tarjoukset, mikäli katsoo nämä itselleen epäedullisiksi (mm. tilaajan määrärahavaraukset riittämättömät hankkeen toteuttamiseen tai tarjoukseen sisältyvä skeittiparkki ei täytä tilaajan asiakirjoissa esittämiä seikkoja)

.tarjoajan, jolla ei ole tarjouspyynnössä pyydettyjen selvitysten perusteella edellytyksiä tarjota pyydettyä urakkaa

  • Mikäli määrärahat eivät mahdollista toteutusta kuluvana vuonna, on rakennuttajalla oikeus keskeyttää ilman korvausvelvollisuutta hankintamenettelyprosessi kokonaan tai vaihtoehtoisesti sopia edullisimman hyväksyttävän tarjouksen antajan kanssa hankkeen myöhemmästä aloitusajankohdasta.

 

Selostus:

 

Tarjouspyynnössä on mainittu kohta "Soveltuvuusvaatimukset":

  • Tilaajavastuuraportti; Ladattava

  • Kohteelle esitettävän vastaavan työnjohtajan tiedot; Ladattava

  • Yrityksen tiedot vastaavista hankkeista; Syötettävä

  • Kohdassa ei ole poissuljettuna vaihtoehtoa, etteikö hankkeessa voisi käyttää aliurakoitsijoita

  • Kohdassa ei ole mainittuna poissulkevana ehtona referenssikohteiden lukumäärää

  • Kohdassa ei ole mainittuna poissulkevana ehtona toteutettujen skeittiparkkiprojektien sijaintia kotimaassa eikä ulkomailla.

 

Tarjouspyynnössä on mainittu kohta: "Referenssit; Ladattava"

  • Kohdassa ei ole määriteltynä, että pitäisi olla määrätty lukumäärä kohteita

  • Kohdassa ei ole poissuljettuna vaihtoehtoa, etteikö hankkeessa voisi käyttää aliurakoitsijoita.

  • Kohdassa ei ole määriteltynä hylkäämisperusteena toteutetut skeittiparkkiprojektit kotimaassa eikä ulkomailla.

 

Tarjouksen referenssien oleminen eri yrityksen kuin tarjouksen tehneen referenssit:

Tarjouksen liiteasiakirjassa on ilmoitettu, että We Build Parks Oy toimii Schneestern GmbH, sekä Velosolutions GmbH yritysten edustajana Suomessa.

 

Julkisten hankintojen neuvontayksikön internetsivuilta lainaukset:

 

"Hankintojen periaatteet

Hankintalaissa säädellään kilpailuttamismenettelyistä ja toimintavelvoitteista, joita julkisten viranomaisten ja muiden lain soveltamisalaan kuuluvien hankintayksiköiden on hankinnoissaan noudatettava. Toimintavelvoitteiden taustalla ovat Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen mukaiset syrjimättömyyden-, yhdenvertaisuuden-, avoimuuden- ja suhteellisuuden periaatteet.

 

Koska hankintamenettelyssä esille tulevia lukuisia yksittäisiä tulkintatilanteita ei voida kattavasti säätää, tulee näissä tilanteissa tehtävien ratkaisujen perustua toimintavelvoitteiden taustalla olevien periaatteiden soveltamiseen. Hankintamenettelyä koskevia syrjimättömyyden-, yhdenvertaisuuden-, avoimuuden- ja suhteellisuuden periaatteita tuleekin noudattaa kaikissa hankintamenettelyn vaiheissa.

 

Hankintoja koskevat yleiset periaatteet on todettu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

 

Tasapuolisuus

Tarjouspyyntöä tai muita hankinta-asiakirjoja ei saa laatia siten, että hankinnan kohteen määrittely asettaa tarjoajat epätasa-arvoiseen asemaan. Tarjoajien ja tarjousten arvioinnissa tasapuolisuusvaatimus edellyttää, että asetetut vaatimukset koskevat samalla tavoin kaikkia tarjoajia. Toisiinsa rinnastettavia tapauksia ei saa kohdella eri tavoin eikä erilaisia tilanteita kohdella samalla tavoin, ellei tällainen kohtelu ole objektiivisesti perusteltua.

 

Syrjimättömyys

Ehdokkaita ja tarjoajia on kohdeltava julkisissa hankinnoissa samalla tavalla riippumatta sellaisista tekijöistä, jotka eivät liity hankinnan toteuttamiseen. Tällaisia tekijöitä ovat erityisesti ehdokkaiden tai tarjoajien kansallisuus taikka sijoittautuminen johonkin jäsenvaltioon tai alueelle. Syrjimätön kohtelu edellyttää siten myös, että eri paikkakunnilta olevia ehdokkaita tai tarjoajia kohdellaan samalla tavoin kuin esimerkiksi oman kunnan yrityksiä. Syrjimättömyysperiaatteen on tulkittu tarkoittavan, että hankinnalle asetetut vaatimukset eivät saa olla paikallisia, tiettyä aluetta suosivia tai syrjiviä.

 

Avoimuus

Avoimuusperiaate perustuu unionin perustamissopimusta koskevaan oikeuskäytäntöön sekä kansallisesti myös yleisesti tunnustettuihin hallinnon avoimuutta koskeviin vaatimuksiin, joista on säädetty muun muassa hallintolaissa (434/2003) sekä laissa viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999).

 

Avoimuusperiaate edellyttää, että hankintamenettelyä koskevia tietoja ei salata, hankinnasta ilmoitetaan julkisesti, tarjouskilpailun ratkaisemisesta tiedotetaan tarjouskilpailuun osallistuneille ja, että hankintaa koskevat asiakirjat ovat lähtökohtaisesti julkisia. Avoimuusperiaatteesta johtuen tarjouspyyntö on saatettava avoimesti kaikkien halukkaiden saataville tai niille, jotka esimerkiksi rajoitetussa menettelyssä on valittu tarjousmenettelyyn.

 

Avoimuusperiaatteen toteuttamista rajoittavat eräät salassapitotarpeet, jotka on yksilöity viranomaisten toiminnan julkisuutta koskevassa lainsäädännössä.

 

Suhteellisuus

Suhteellisuusperiaate edellyttää, että hankintamenettelyn vaatimukset ovat oikeassa suhteessa tavoiteltavan päämäärän kanssa. Siten esimerkiksi tarjoajien soveltuvuusehtojen asettamisessa on huomioitava hankinnan luonne ja arvo. Samaten tarjouspyynnön sisältöön tai tarjousmenettelyn ehtoihin liittyvien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan laatuun nähden. Suhteellisuusperiaatteen on katsottu oikeuskäytännössä merkitsevän myös kohtuullisuuden vaatimusten huomioon ottamista.

 

Suhteellisuusperiaatteen vaatimukset ovat nähtävissä muun muassa hankintalain säännöksessä, joka kieltää hankintayksiköitä asettamasta liian korkeita liikevaihtovaatimuksia tarjouskilpailuun osallistuville toimittajille."

 

Kittilän kunnan hankintaohje mm.:

 

Soveltuvuusvaatimukset ja poissulkuperusteet (kohdistuvat tarjoajaan):

Tarjoajalle voidaan tarvittaessa asettaa soveltuvuusvaatimuksia, jotka voivat koskea ehdokkaan tai tarjoajan

  • rekisteröitymistä

  • taloudellista tilannetta (kuten esimerkiksi tarjoajan luottoluokitusta tai liikevaihtoa)

  • teknistä suorituskykyä ja ammatillista pätevyyttä koskevia vaatimuksia (kuten kokemusta aiemmista vastaavista hankinnoista)

 

Soveltuvuusvaatimuksilla hankintayksikkö pyrkii varmistumaan tavarantoimittajan, palveluntuottajan tai urakoitsijan kyvystä toteuttaa hankinta. Soveltuvuusvaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Tarjoajilta ei saa esimerkiksi vaatia liian suurta liikevaihtoa suhteessa hankinnan kokoon. Kansallisissa hankinnoissa asiaa ei ole säädelty, mutta EU-hankinnoissa ehdokkailta ja tarjoajilta vaadittava vuotuinen vähimmäisliikevaihto saa olla enintään kaksi kertaa hankintasopimuksen ennakoidun arvon suuruinen. Vähimmäisliikevaihtoa koskeva vaatimus voi olla korkeampi vain perustellusta syystä. Jos hankinta on jaettu osiin, vähimmäisliikevaihdolle voi asettaa vaatimuksia kuhunkin osaan. Hankintayksikkö voi kuitenkin asettaa vähimmäisliikevaihtoa koskevan vaatimuksen osien ryhmälle tapauksissa, joissa saman tarjoajan kanssa tehdään hankintasopimus useista samanaikaisesti toteutettavista osista.

 

Kansallisissa hankinnoissa on tyypillistä, että myös pienemmät ja uudet yrittäjät ovat usein tarjoajina. Tämän vuoksi tulee huomioida, että tarjoajille asetettavat vaateet eivät sulje heitä pois tarjouskilpailusta. Vähimmäisliikevaihtoakin koskevan vaatimuksen voi jättää kansallisissa hankinnoissa kokonaan pois, tai enintään käyttää yllä mainittua vaadetta: liikevaihtovaade on kaksi kertaa hankintasopimuksen ennakoidun arvon suuruinen. Perustellusta syystä liikevaihtovaateen voi poikkeuksellisesti asettaa korkeammaksikin, mutta perusteluiden tulee olla hyvät ja ne on hyvä kirjoittaa auki jo tarjouspyyntöön.

Soveltuvuusvaatimukset on ilmoitettava hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä.

Soveltuvuusvaatimukset kannattaa suunnitella siten, että tarjoajat rastittavat tarjousta jättäessään "Kyllä toteutuu" -rastit hankkijan vaatimien soveltuvuusvaatimusten kohdalle. Tarjoaja antaa näin rastittamalla vakuutuksen, että täyttää hankintayksikön asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Mikäli tarjoajat ja ehdokkaat eivät täytä asetettuja vaatimuksia, on ne suljettava tarjouskilpailun ulkopuolelle.

 

Soveltuvuusvaatimuksiin palataan kun voittaja on löytynyt. Voittaneen tarjouksen osalta tarkistetaan, että tarjoaja varmasti täyttää asetetut soveltuvuusvaatimukset pyytämällä häneltä tarvittavat dokumentit soveltuvuusvaatimusten todistamiseksi. Kun suunnittelet kansallisissa hankinnoissa tarjouspyyntöön soveltuvuusvaatimuksia, ota huomioon myös niiden tarkistamisen helppous. Tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ovat usein riittävät kansallisissa hankinnoissa. Tarjoajat voivat todistaa vaatimusten täyttymisen Tilaajavastuu.fi - raportilla tai todistamalla samat asiat erillisillä dokumenteilla. Samoin sivustolta www.ytj.fi löytyy tietoa tarjoajien kuulumisista eri rekistereihin, mikäli tieto löytyy netistä, hankkija tarkistaa sen sieltä eikä pyydä voittajaa toimittamaan ko. tietoa erillisellä dokumentilla.

 

Esityslistan oheismateriaalina tarjouspyyntö ja We Build Parks Finland Oy:n tarjous liiteaineistoineen sekä Ramp Jam Oy / Concrete Proof oikaisupyyntö."

 

Tarjouspyynnössä liitteenä olleen urakkaohjelman kohta:

 

17.2. Tarjoajan soveltuvuusvaatimukset

 

Tarjoajan tulee tarjouksensa liitteenä / ennen sopimuksen laatimista tai pyydettäessä jo tätä aiemmin esittää alla mainittujen soveltuvuusvaatimusten täyttymistä osoittavat asiakirjat tai ilmoittaa niiden saatavuus maksuttomista tietokannoista:

 

  1. tilaajavastuulain mukaiset suomenkieliset todistukset ja selvitykset (tai Vastuu Group Oy:n Luotettava Kumppani -yritysraportti tai Rakentamisen Laatu RALA ry:n -yritysraportti)

  2. yrityksen luottoluokitus täyttää vähintään Rating Alfa -luokituksen A+ (tyydyttävä +) tason

  3. referenssinä viimeisen 5 vuoden ajalta vähintään 2 vaativuudeltaan ja laajuudeltaan vastaavaa työtä.

 

Tarjoajan tulee ennen sopimuksen laatimista tai pyydettäessä jo tätä aiemmin esittää edellä mainittujen soveltuvuusvaatimusten täyttymistä osoittavat asiakirjat tai ilmoittaa niiden saatavuus maksuttomista tietokannoista. Vieraskieliset todistukset ja selvitykset tulee toimittaa sekä alkuperäiskielisinä että suomenkielelle käännettyinä.

 

Vs. kunnanjohtaja:

Kunnanhallitus päättää ilmoittaa Markkinaoikeudelle, että toimenpiteestä täytäntöönpanon väliaikaisen kiellon tai keskeytyksen valituksen käsittelyn ajaksi, aiheutuu hankkeen suunnittelun/ rakentamisen lupamenettelyjen osalta haittaa kohteen valmistelun osalle ja on yleisen edun kannalta suurempaa haittaa kuin suunnitteluvaiheen keskeyttämisen toimenpiteen edut olisivat ja edelleen vaikuttavuus, että hankkeen toteuttaminen ei liene mahdollista ajallisesti 31.8.2021 mennessä mikäli suunnittelua ei saada toteutettua ajallaan.

 

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

 

Päätös:

Tämä asia käsiteltiin kokouksen viidentenä asiana §:ien 94, 95, 104 ja 105 (esityslistan asiat nro 1, 2 , 11 ja 12) jälkeen.

 

Vs. kunnanjohtajan esitys hyväksyttiin.

 

Pöytäkirja tarkastettiin tämän asian osalta kokouksessa.

__________


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa