Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kittilän kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://dynasty.kittila.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://dynasty.kittila.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 02.03.2021/Pykälä 104

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Kunnanhallitus

§ 104

02.03.2021

 

Oikaisupyyntö Kittilän skeittiparkin hankintapäätökseen Khall 2.2.2021 § 41

 

42/10.03.01/2021

 

Khall 02.03.2021 § 104

 

(Lisätietoja: Kiinteistöpäällikkö Mauri Kivelä, puh. 040 674 4393)

 

Kittilän kunnan kirjaamoon on saapunut oikaisupyyntö koskien Kittilän kunnanhallituksen kokouksessaan 2.2.2021 tekemää hankintapäätöstä. Oikaisupyyntö on tullut kirjaamoon 11.2.2021, eli se on saapunut oikaisuvaatimusajan puitteissa ja on kohdennettu oikealle taholle.

 

Edellä mainitun oikaisupyynnön on toimittanut Ramp Jam Oy / Concrete Proof puolesta Tero Pikkarainen.

 

Oikaisupyynnön vaatimus:

 

"Vaadin, että Kunnanhallituksen päätös oikaistaan eli We Build Parks Finlandin tarjous hylätään, koska heidän tarjouksen referenssit ovat eri yrityksen kuin heidän referenssejä.

Tarjouspyynnössä pyydetyt soveltuvuusvaatimukset eivät näin ollen täyty We Build Parks Finland Oy:n tarjouksessa.

 

Tästä syystä vaadin Kittilän Kunnan " 02.02.2021 §41 42.10.03.01/2021 Kittilän Skeittiparkin Hankinta § 41-tarjouskilpailun päätökseen oikaisua.

 

Urakoitsijaksi tulee valita tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimuksien ehdot täyttävän tarjouksen ja tarjouskilpailun pisteytyksessä seuraavaksi tullut Ramp Jam Oy / Concrete Proof."

 

Perusteluina edellä selostettuun mainitaan:

"Tarjouspyynnössä pyydetään "Yrityksen tiedot vastaavista hankkeista."

 

Kuitenkaan, tarjouspyynnössä We Build Parks Finlandilla ei ole referenssikohteita vaadituista kolmesta referenssikohteesta.

We Build Parks Finland Oy on perustettu 2019, eikä heillä ole ainoatakaan skeittiparkkiprojektia toteutettuna.

 

Tarjouksessa esitetään We Build Parks Finland Oy:n referensseinä kolme skeittiparkkia, jotka ovat eri yrityksen toteuttamia (Schneestern).Tämän perusteella We Build Parks Finland Oy ei täytä tämän tarjouspyynnön vaatimuksia.

 

Vaadituiksi referensseiksi on ilmoitettu eri yrityksen kuin We Build Parks Finlandin toteuttamia projekteja, eivätkä Suomeen rekisteröidyn yrityksen toteuttamia projekteja.

 

Tarjouspyynnön Soveltuvuusvaatimusten kohdassa "Yrityksellä tulee olla riittävät taloudelliset ja tekniset edellytykset urakan suorittamiseen"

 

Kuten edellä mainittu We Build Parks Finland Oy:llä ei ole toteutettuja skeittiparkkiprojekteja kotimaassa, eikä ulkomailla.

 

Olemme valmiita viemään Kittilän Kunnanhallituksen päätöksen myös markkinaoikeuteen."

 

Tarjouspyyntö:

 

-Laatuperusteina on esitetty:

  • Esitettyjen toimintojen sijoitus huomioiden varjojen heikentävä vaikutus (käyttäjien yksipuolinen yhteinen näkemys sijainneista määrittää pisteet)

  • Vedenpoistojärjestelmän esitys (esitettynä perusteet, joiden perusteella toimivuus arvioidaan pisteinä)

  • Skeitattavuuden määrä käyttäjien arvioimana (käyttäjien yksipuolinen yhteinen arvio paremmuudesta pisteytykseen)

  • Pooli-, ramppi- ja street-elementtien määrä (lukumäärä suurin pistemäärä)

  • Flätti- ja down-reilien määrä ja säädettävyys 20-40 cm (suurin lukumäärä ja säädettävyys pisteiden paremmuudesta)

  • Uniikki yksityiskohta (Kittilän kunnan hanke Levin matkailukeskus alueella) tilaajan yksipuolinen arviointi perusteena pisteille

  • Roskisten ja penkkien määrä, sekä sijoittuminen (tarjoukseen sisältyvien suurin lukumäärä parhaat pisteet)

  • Käyttäjien arviointi tarjouksen luonnospiirroksesta (käyttäjien yksipuoliset yhteisesti antamat pisteet esitetylle luonnokselle)

  • Ilmoitettu kohteen toteutusaika allekirjoitetusta sopimuksesta lukien täysin valmiiksi. (lyhin aika parhaat pisteet)

 

-Osallistumisvaatimuksina on esitetty:

  • Ammattitoiminnan harjoittamiskelpoisuuden vaatimukset, myös ammatti- tai kaupparekistereihin kuulumista koskevat vaatimukset

.Suomessa voimassa olevat pätevyysvaatimukset.

  • Vaatimukset taloudellisesta ja rahoituksellisesta tilanteesta:

.Tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset täytettävä ja muut tarjouspyynnössä mainitut vaatimukset.

.Mahdollisesti vaadittavien standardien vähimmäistaso(t)

      • Noudatetaan voimassa olevia ohjeita ja määräyksiä, sekä yleisesti hyväksi todettuja menetelmiä. Kuten esim.:

- Suomen Rullalautaliitto ry;n "Betoniskeittiparkkiopas"

- RT 97-11199 "Liikuntapaikkarakentaminen ohjeita ja kirjallisuutta"

- RT 97-11135 "Ulkoliikuntapaikkarakenteiden ja -varusteiden perustukset"

 

  • Vaatimukset tekniselle ja ammatilliselle pätevyydelle

  • Luettelo valintaperusteista ja niiden lyhyt kuvaus

  • Ympäristöministeriön ohje rakennusten suunnittelijoiden kelpoisuudesta YM2/601/2015.

  • Ympäristöministeriön ohje rakentamisen suunnittelutehtävien vaativuusluokista YM1/601/2015.

  • Voimassaolevat: Maankäyttö- ja rakennuslaki, sekä Maankäyttö- ja rakennusasetus.

  • Mahdollisesti vaadittavien standardien vähimmäistaso(t)

  • Rakennussuunnittelu: RT YM1-21638

  • Kantavien rakenteiden suunnittelu: RT YM1-21638

  • Pohjarakenteiden suunnittelu: RT YM1-21638

 

- Sopimukseen liittyvät ehdot:

  • Sopimuksen toteuttamista koskevat ehdot

.Suunnittelu toteutetaan rakennusviranomaisen edellyttämään lupamenettelytasoon, mutta varsinainen toteuttaminen edellyttää valtionavustuksen. Toteuttaminen edellyttää rakennusvalvontaviranomaisen hyväksytyt lupamenettelyt.

  • Tiedot sopimuksen toteuttamisesta vastaavasta henkilöstöstä

.Sopimuksen toteuttamisesta vastaavien henkilöstön jäsenten nimien ja ammatillisten pätevyyksien ilmoittamisvelvollisuus

 

- Soveltuvuusvaatimukset:

  • Yrityksen tulee olla luottokelpoinen sekä vakavarainen.

  • Yrityksellä ei saa olla merkintöjä tilaajavastuulain mukaisten yhteiskunnallisten velvoitteiden laiminlyönnistä tai hoitamattomia maksuhäiriöitä eikä sillä saa olla vireillä tai käynnissä yrityssaneerausta.

  • Yrityksellä tulee olla riittävät taloudelliset ja tekniset edellytykset urakan suorittamiseen.

  • Yrityksellä tulee olla kokemusta vastaavista hankkeista.

  • Yrityksen tulee nimetä vastaava työnjohtaja hakemuksessa.

  • Vastaavalla työnjohtajalla tulee olla kokemusta vastaavista ja vastaavan kokoisista hankkeista sekä tekninen koulutus (Ins. AMK, RA tai Rkm).

  • Yrityksellä tulee olla suomalainen y-tunnus sekä suomen suullinen ja kirjallinen taito.

  • Yrityksen tulee olla Tilaajavastuu.fi -jäsen.

  • Yrityksellä ei saa olla riidanalaisia asioita Tilaajan kanssa.

  • Yrityksen sekä vastaavan työnjohtajan aikaisemmat hankkeet Tilaajalle on hoidettu laadukkaasti sekä sovitussa aikataulussa.

  • Tilaajavastuuraportti; Ladattava

  • Kohteelle esitettävän vastaavan työnjohtajan tiedot; Ladattava

  • Yrityksen tiedot vastaavista hankkeista; Syötettävä

 

- Hylkäämisperusteet:

  • Tilaaja pidättää oikeuden hylätä tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen sekä

.kaikkien tarjoukset, mikäli katsoo nämä itselleen epäedullisiksi (mm. tilaajan määrärahavaraukset riittämättömät hankkeen toteuttamiseen tai tarjoukseen sisältyvä skeittiparkki ei täytä tilaajan asiakirjoissa esittämiä seikkoja)

.tarjoajan, jolla ei ole tarjouspyynnössä pyydettyjen selvitysten perusteella edellytyksiä tarjota pyydettyä urakkaa

  • Mikäli määrärahat eivät mahdollista toteutusta kuluvana vuonna, on rakennuttajalla oikeus keskeyttää ilman korvausvelvollisuutta hankintamenettelyprosessi kokonaan tai vaihtoehtoisesti sopia edullisimman hyväksyttävän tarjouksen antajan kanssa hankkeen myöhemmästä aloitusajankohdasta.

 

Selostus:

 

Tarjouspyynnössä on mainittu kohta "Soveltuvuusvaatimukset":

  • Tilaajavastuuraportti; Ladattava

  • Kohteelle esitettävän vastaavan työnjohtajan tiedot; Ladattava

  • Yrityksen tiedot vastaavista hankkeista; Syötettävä

  • Kohdassa ei ole poissuljettuna vaihtoehtoa, etteikö hankkeessa voisi käyttää aliurakoitsijoita

  • Kohdassa ei ole mainittuna poissulkevana ehtona referenssikohteiden lukumäärää

  • Kohdassa ei ole mainittuna poissulkevana ehtona toteutettujen skeittiparkkiprojektien sijaintia kotimaassa eikä ulkomailla.

 

Tarjouspyynnössä on mainittu kohta: "Referenssit; Ladattava"

  • Kohdassa ei ole määriteltynä, että pitäisi olla määrätty lukumäärä kohteita

  • Kohdassa ei ole poissuljettuna vaihtoehtoa, etteikö hankkeessa voisi käyttää aliurakoitsijoita.

  • Kohdassa ei ole määriteltynä hylkäämisperusteena toteutetut skeittiparkkiprojektit kotimaassa eikä ulkomailla.

 

Tarjouksen referenssien oleminen eri yrityksen kuin tarjouksen tehneeen referenssit:

Tarjouksen liiteasiakirjassa on ilmoitettu, että We Build Parks Oy toimii Schneestern GmbH, sekä Velosolutions GmbH yritysten edustajana Suomessa.

 

Julkisten hankintojen neuvontayksikön internetsivuilta lainaukset:

 

"Hankintojen periaatteet

Hankintalaissa säädellään kilpailuttamismenettelyistä ja toimintavelvoitteista, joita julkisten viranomaisten ja muiden lain soveltamisalaan kuuluvien hankintayksiköiden on hankinnoissaan noudatettava. Toimintavelvoitteiden taustalla ovat Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen mukaiset syrjimättömyyden-, yhdenvertaisuuden-, avoimuuden- ja suhteellisuuden periaatteet.

 

Koska hankintamenettelyssä esille tulevia lukuisia yksittäisiä tulkintatilanteita ei voida kattavasti säätää, tulee näissä tilanteissa tehtävien ratkaisujen perustua toimintavelvoitteiden taustalla olevien periaatteiden soveltamiseen. Hankintamenettelyä koskevia syrjimättömyyden-, yhdenvertaisuuden-, avoimuuden- ja suhteellisuuden periaatteita tuleekin noudattaa kaikissa hankintamenettelyn vaiheissa.

 

Hankintoja koskevat yleiset periaatteet on todettu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

 

Tasapuolisuus

Tarjouspyyntöä tai muita hankinta-asiakirjoja ei saa laatia siten, että hankinnan kohteen määrittely asettaa tarjoajat epätasa-arvoiseen asemaan. Tarjoajien ja tarjousten arvioinnissa tasapuolisuusvaatimus edellyttää, että asetetut vaatimukset koskevat samalla tavoin kaikkia tarjoajia. Toisiinsa rinnastettavia tapauksia ei saa kohdella eri tavoin eikä erilaisia tilanteita kohdella samalla tavoin, ellei tällainen kohtelu ole objektiivisesti perusteltua.

 

Syrjimättömyys

Ehdokkaita ja tarjoajia on kohdeltava julkisissa hankinnoissa samalla tavalla riippumatta sellaisista tekijöistä, jotka eivät liity hankinnan toteuttamiseen. Tällaisia tekijöitä ovat erityisesti ehdokkaiden tai tarjoajien kansallisuus taikka sijoittautuminen johonkin jäsenvaltioon tai alueelle. Syrjimätön kohtelu edellyttää siten myös, että eri paikkakunnilta olevia ehdokkaita tai tarjoajia kohdellaan samalla tavoin kuin esimerkiksi oman kunnan yrityksiä. Syrjimättömyysperiaatteen on tulkittu tarkoittavan, että hankinnalle asetetut vaatimukset eivät saa olla paikallisia, tiettyä aluetta suosivia tai syrjiviä.

 

Avoimuus

Avoimuusperiaate perustuu unionin perustamissopimusta koskevaan oikeuskäytäntöön sekä kansallisesti myös yleisesti tunnustettuihin hallinnon avoimuutta koskeviin vaatimuksiin, joista on säädetty muun muassa hallintolaissa (434/2003) sekä laissa viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999).

 

Avoimuusperiaate edellyttää, että hankintamenettelyä koskevia tietoja ei salata, hankinnasta ilmoitetaan julkisesti, tarjouskilpailun ratkaisemisesta tiedotetaan tarjouskilpailuun osallistuneille ja, että hankintaa koskevat asiakirjat ovat lähtökohtaisesti julkisia. Avoimuusperiaatteesta johtuen tarjouspyyntö on saatettava avoimesti kaikkien halukkaiden saataville tai niille, jotka esimerkiksi rajoitetussa menettelyssä on valittu tarjousmenettelyyn.

 

Avoimuusperiaatteen toteuttamista rajoittavat eräät salassapitotarpeet, jotka on yksilöity viranomaisten toiminnan julkisuutta koskevassa lainsäädännössä.

 

Suhteellisuus

Suhteellisuusperiaate edellyttää, että hankintamenettelyn vaatimukset ovat oikeassa suhteessa tavoiteltavan päämäärän kanssa. Siten esimerkiksi tarjoajien soveltuvuusehtojen asettamisessa on huomioitava hankinnan luonne ja arvo. Samaten tarjouspyynnön sisältöön tai tarjousmenettelyn ehtoihin liittyvien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan laatuun nähden. Suhteellisuusperiaatteen on katsottu oikeuskäytännössä merkitsevän myös kohtuullisuuden vaatimusten huomioon ottamista.

 

Suhteellisuusperiaatteen vaatimukset ovat nähtävissä muun muassa hankintalain säännöksessä, joka kieltää hankintayksiköitä asettamasta liian korkeita liikevaihtovaatimuksia tarjouskilpailuun osallistuville toimittajille."

 

Kittilän kunnan hankintaohje mm.:

 

Soveltuvuusvaatimukset ja poissulkuperusteet (kohdistuvat tarjoajaan):

Tarjoajalle voidaan tarvittaessa asettaa soveltuvuusvaatimuksia, jotka voivat koskea ehdokkaan tai tarjoajan

  • rekisteröitymistä

  • taloudellista tilannetta (kuten esimerkiksi tarjoajan luottoluokitusta tai liikevaihtoa)

  • teknistä suorituskykyä ja ammatillista pätevyyttä koskevia vaatimuksia (kuten kokemusta aiemmista vastaavista hankinnoista)

 

Soveltuvuusvaatimuksilla hankintayksikkö pyrkii varmistumaan tavarantoimittajan, palveluntuottajan tai urakoitsijan kyvystä toteuttaa hankinta. Soveltuvuusvaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Tarjoajilta ei saa esimerkiksi vaatia liian suurta liikevaihtoa suhteessa hankinnan kokoon. Kansallisissa hankinnoissa asiaa ei ole säädelty, mutta EU-hankinnoissa ehdokkailta ja tarjoajilta vaadittava vuotuinen vähimmäisliikevaihto saa olla enintään kaksi kertaa hankintasopimuksen ennakoidun arvon suuruinen. Vähimmäisliikevaihtoa koskeva vaatimus voi olla korkeampi vain perustellusta syystä. Jos hankinta on jaettu osiin, vähimmäisliikevaihdolle voi asettaa vaatimuksia kuhunkin osaan. Hankintayksikkö voi kuitenkin asettaa vähimmäisliikevaihtoa koskevan vaatimuksen osien ryhmälle tapauksissa, joissa saman tarjoajan kanssa tehdään hankintasopimus useista samanaikaisesti toteutettavista osista.

 

Kansallisissa hankinnoissa on tyypillistä, että myös pienemmät ja uudet yrittäjät ovat usein tarjoajina. Tämän vuoksi tulee huomioida, että tarjoajille asetettavat vaateet eivät sulje heitä pois tarjouskilpailusta. Vähimmäisliikevaihtoakin koskevan vaatimuksen voi jättää kansallisissa hankinnoissa kokonaan pois, tai enintään käyttää yllä mainittua vaadetta: liikevaihtovaade on kaksi kertaa hankintasopimuksen ennakoidun arvon suuruinen. Perustellusta syystä liikevaihtovaateen voi poikkeuksellisesti asettaa korkeammaksikin, mutta perusteluiden tulee olla hyvät ja ne on hyvä kirjoittaa auki jo tarjouspyyntöön.

Soveltuvuusvaatimukset on ilmoitettava hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä.

Soveltuvuusvaatimukset kannattaa suunnitella siten, että tarjoajat rastittavat tarjousta jättäessään "Kyllä toteutuu" -rastit hankkijan vaatimien soveltuvuusvaatimusten kohdalle. Tarjoaja antaa näin rastittamalla vakuutuksen, että täyttää hankintayksikön asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Mikäli tarjoajat ja ehdokkaat eivät täytä asetettuja vaatimuksia, on ne suljettava tarjouskilpailun ulkopuolelle.

 

Soveltuvuusvaatimuksiin palataan kun voittaja on löytynyt. Voittaneen tarjouksen osalta tarkistetaan, että tarjoaja varmasti täyttää asetetut soveltuvuusvaatimukset pyytämällä häneltä tarvittavat dokumentit soveltuvuusvaatimusten todistamiseksi. Kun suunnittelet kansallisissa hankinnoissa tarjouspyyntöön soveltuvuusvaatimuksia, ota huomioon myös niiden tarkistamisen helppous. Tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ovat usein riittävät kansallisissa hankinnoissa. Tarjoajat voivat todistaa vaatimusten täyttymisen Tilaajavastuu.fi - raportilla tai todistamalla samat asiat erillisillä dokumenteilla. Samoin sivustolta www.ytj.fi löytyy tietoa tarjoajien kuulumisista eri rekistereihin, mikäli tieto löytyy netistä, hankkija tarkistaa sen sieltä eikä pyydä voittajaa toimittamaan ko. tietoa erillisellä dokumentilla.

 

Esityslistan oheismateriaalina tarjouspyyntö ja We Build Parks Finland Oy:n tarjous liiteaineistoineen sekä Ramp Jam Oy / Concrete Proof oikaisupyyntö.

 

Vs. kunnanjohtaja:

Kunnanhallitus päättää

 

1) ottaa käsiteltäväkseen Ramp Jam Oy:n / Concrete Proof oikaisuvaatimuksen ja todeta, että se on saapunut oikaisuvaatimusajanpuitteissa oikealle viranomaiselle

 

2) hylätä Ramp Jam Oy / Concrete Proof oikaisuvaatimuksen perustuen seuraaviin seikkoihin:

 

1) Soveltuvuusvaatimuskohdassa ei ole poissuljettuna vaihtoehtoa, etteikö hankkeessa voisi käyttää aliurakoitsijoita.

 

2) Soveltuvuusvaatimuskohdassa ei ole mainittuna poissulkevana ehtona referenssikohteiden lukumäärää.

 

3) Soveltuvuusvaatimuskohdassa ei ole mainittuna poissulkevana ehtona toteutettujen skeittiparkkiprojektien sijaintia kotimaassa eikä ulkomailla.

 

4) Referenssit kohdassa ei ole määriteltynä, että pitäisi olla määrätty lukumäärä kohteita.

 

5) Referenssit kohdassa ei ole poissuljettuna vaihtoehtoa, etteikö hankkeessa voisi käyttää aliurakoitsijoita.

 

6) Referenssit kohdassa ei ole määriteltynä hylkäämisperusteena toteutetut skeittiparkkiprojektit kotimaassa eikä ulkomailla.

 

Päätös:

Tämä asia käsiteltiin kokouksen kolmantena asiana §:ien 94 ja 95 (esityslistan asiat nro 1 ja 2) jälkeen.

 

Vs. kunnanjohtajan esitys hyväksyttiin.

 

Pöytäkirja tarkastettiin tämän asian osalta kokouksessa.

__________


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa