Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kittilän kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://dynasty.kittila.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://dynasty.kittila.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 15.12.2020/Pykälä 509

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


Kunnanhallitus

§ 509

15.12.2020

 

Lausunto Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle koskien Tiina Nikander-Koivukankaan valitusta kunnanhallituksen päätöksestä 24.9.2020 § 381

 

247/01.02.01/2020

 

Khall 15.12.2020 § 509

 

Kittilän kirjaamoon 2.11.2020 saapuneen tiedon mukaan Tiina Nikander-Koivukangas on valittanut Pohjois-Suomen hallinto-oikeuteen Kittilän kunnanhallituksen 24.9.2020 § 381 tekemästä päätöksestä, jolla kunnanhallitus hylkäsi sivistystoimenjohtajana virassa toimineen Tiina Nikander-Koivukankaan oikaisuvaatimuksen ylityökorvaus asiassa.

 

Hallinto-oikeudelle toimitetun valituksen pääkohdat:

 

Tiina Nikander-Koivukankaalle on annettu virkamääräys 4.9.2017. se on annettu toimistotyöaikana ja tämä tulisi valituksen mukaan arvioida.

 

Kittilän kunnanhallituksen 381 § on hänen mukaansa syntynyt virheellisessä järjestyksessä.

 

Kunnanhallituksen päätöstä on ollut valmistelemassa, käsittelemässä ja päättämässä esteellisiä viranhaltijoita ja luottamushenkilöitä.

 

Kunnanhallituksen päätöstä ei ole riittävästi perusteltu.

 

Tiina Nikander-Koivukankaalla on laista tuleva oikeus palkkasaataviin.

 

Valituksessa ilmenevin perustein Nikander-Koivukangas vaatii palkkasaatavia. Hänen mukaansa kunnanhallituksen tekemää päätöstä tulee muuttaa eli hallinto-oikeutta pyydetään kumoamaan päätös ja hyväksyä hänen esittämänsä vaateet asiassa.

 

Määräaika lausunnon antamiselle on 22.12.2020.

 

Kunnanjohtaja:

Kunnanhallitus päättää

 

antaa asiassa Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon koskien Tiina Nikander-Koivukankaan valitusta kunnanhallituksen päätöksestä 24.9.2020 § 381

 

Asian selostus

 

Kittilän kunnanhallitus on kokouksessaan 11.8.2020 ja 25.8.2020 käsitellyt sivistystoimenjohtaja Tiina-Nikander-Koivukankaan toimittamaa laskelmaa, jossa hän vaatii Kittilän kuntaa maksamaan ylityötunneista ajalta 4.9.2017-4.2.2019 yhteensä 38 178 euroa.

 

Nikander-Koivukangas on toimittanut kirjaamoon 19.8.2020 kirjatun vaatimuksen päätöksessä olevan virheen korjaamiseksi itseoikaisuna. Hän vaatii kuntaa itseoikaisemaan päätöksensä 11.8.2020 pöytäkirjassa olevan muoto-ja menettelytapavirheen vuoksi.

 

Nikander-Koivukangas on saanut tiedon kunnanhallituksen päätöksestä 11.8.2020 muutoksenhakuohjeineen. Oikaisuvaatimus saapui kirjaamoon 21.8.2020 Vastaavasti toinen oikaisuvaatimus saapui kirjaamoon 31.8.2020.

 

Kittilän kunnanhallitus käsitteli oikaisuvaatimuksen kokouksessaan 24.9.2020 § 381 ja päätti tuolloin hylätä oikaisuvaatimuksen perustellen asiaa seuraavasti:

 

Oikaisuvaatimus ei Kittilän kunnan näkemyksen mukaan tuonut mitään sellaista uutta näkökulmaa jonka perusteella Kittilän kunta työnantajana olisi velvollinen suorittamaan korvausta ylitöistä. Vastaavasti kunta päätti pitää voimassa päätöksen, jonka mukaan kunnalla ei ole velvollisuutta maksaa Tiina Nikander-Koivukankaalle hänen vaatimaansa 38 178 euron ylityökorvausta vuosilta 2017 ja 2018. Tähän ei löydy tarvittavia viranhaltijapäätöksiä, ylityömääräyksiä eikä muita dokumentteja. Kittilän kunnalla ei täten ole mitään virkaehtosopimuksen perusteella syntyvää velvoitetta maksaa näitä ylityökorvauksia. Kunta totesi päätöksessään asian olevan kunnan puolesta loppuun käsitelty.

 

Vaateet hallinto-oikeudessa

 

Tiina Nikander-Koivukangas vaatii, että Pohjois-Suomen hallinto-oikeus kumoaa Kittilän kunnanhallituksen päätöksen § 381 virheellisessä järjestyksessä syntyneenä ja lainvastaisena.

 

Vastaavasti Nikander-Koivukangas vaatii, että hallinto-oikeus velvoittaa Kittilän kunnan maksamaan virkasuhteessa olleen palkkasaatavan (ylityökorvauksen) korkolain mukaisine viivästyskorkoineen 4.9.2017 lukien. Nikander-Koivukangas vaatii edelleen, että asiassa järjestetään suullinen käsittely laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (8082019) luvun 7 mukaisesti.

 

Tiina Nikander-Koivukangas vaatii, että hallinto-oikeus hankkii lausunnon myöhemmin esitetyiltä esteellisiltä kunnanhallituksen ja valtuuston jäseniltä.

 

Edellä mainitun lisäksi Nikander-Koivukangas vaatii, että hallinto-oikeus velvoittaa Kittilän kuntaa korvaamaan täysimääräisenä Nikander-Koivukankaan asianajo- ja oikeudenkäyntikulut oikeudenkäyntimaksuineen hallinto-oikeuden osalta myöhemmin esitettävän laskun mukaisesti.

 

Valituksessa esiin nostetut seikat

 

Tiina Nikander-Koivukangas vetoaa valituksessaan virheelliseen menettelytapaan oikaisuvaatimuksen käsittelyssä. Hänen mukaansa muutoksenhakuaika § 297 osalta päättyi 31.8.2020 Kittilän kunta on hänen mukaansa käsitellyt asiaa virheellisessä järjestyksessä, kun kunnanhallitus on ottanut käsiteltäväkseen oikeudenmukainen Kittilä tekemän oikaisuvaatimuksen kokouksessaan 25.8.2020, vaikka Nikander-Koivukankaan oikaisuvaatimusaika päättyy 31.8.2020. Hänen mukaansa asia olisi tullut käsitellä vasta oikaisuvaatimusajan jälkeen. Kittilän kunnanhallitus on hänen näkemyksensä mukaan käsitellyt oikaisuvaatimuksen ennenaikaisesti Nikander- Koivukankaan vahingoksi vaikka asianosainen ei itse ole vielä oikaisuvaatimusta asiassa jättänyt.

 

Nikander-Koivukangas kyseenalaistaa onko kunnanhallitus asianmukaisesti hallintolain 34 § :n mukaisesti pyytänyt asianosaiselta lausuntoa ja kuullut tätä. Hänen mukaansa kyseessä on menettelytapavirhe ja päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä.

 

Tiina Nikander-Koivukangas vetoaa menettelytapavirheen lisäksi virkamääräykseen, jonka mukaan hänellä on ollut voimassa oleva toimistotyöaika. Hän vetoaa myös työvuoroluetteloon sekä KVTES:n III luvun 8 § mukaiseen toimistotyöaikaan. Hän kyseenalaistaa Kittilän kunnan työsuojelullisen valvomisen työaikaa koskien eikä hänen mukaansa ole perustellut asiaa riittävästi hallintolain 45 §:n mukaan.

 

Nikander-Koivukangas toteaa, että Kunta ei ole osoittanut työaikakirjanpitoa vuosilta 2017-2028 ja silloiset esimiehet ovat laiminlyöneet työvuoroluettelon laatimisen. Hän näkee, että Kittilän kunta on laiminlyönyt työaikakirjanpidon,jolloin hän toteaa omilla muistiinpanoilla olevan painoarvoa asiaa tulkittaessa. Hän on kertomansa mukaan saanut silloiselta kunnanjohtaja Timo Kurulalta virkamääräyksen 4.9.2017, joka on perustunut kunnallisen virkaehtosopimuksen mukaiseen virkamääräykseen.

 

Nikander-Koivukangas on kertomansa mukaan pitänyt aktiivisesti ja omatoimisesti kirjaa työtunneistaan Kittilän kunnan aikakaudella. Hänen mukaansa ylityömääräykseen ei tarvita aiemman oikeuskäytännön valossa suullista tai kirjallista ylityömääräystä.

 

Tiina Nikander-Koivukankaan mukaan hän on saanut sekä suullisia että kirjallisia ylityömääräyksiä esimieheltään, silloiselta kunnanjohtaja Sanna Ylinampalta. Tehtävät ovat ajoittuneet myös ilta-ja viikonloppuaikaan sekä juhlapyhiin, jolloin aikaa lepoon ja palautumiseen ei ole ollut.Hän kertoo, että olisi ollut halukas tasaamaan työaikaansa, mutta silloinen kunnanjohtaja Sanna Ylinampa ei antanut siihen mahdollisuutta. Hän katsoo, että Kittilän kunta työnantajana on antanut ylitöiden tekemiseen hiljaisen suostumuksen.

 

Nikander-Koivukangas arvioi, että Kittilän kunnan olisi pitänyt muuttaa virkamääräys johtavalle viranhaltijalle tarkoitetuksi ylityömääräykseksi ja poistaa toimistotyöajaksi tarkoitettu määräys. Hän näkee tämän työnantajan vahingoksi katsottavaksi seikaksi.

 

Nikander-Koivukankaan näkemyksen mukaan hän ei ole Kittilän kunnan aikakaudella kuulunut johtaviin ja itsenäisiin viranhaltijoihin, vaikka on johtanut sivistystoimen toimialaa ja kuulunut kunnan johtoryhmään. Hänen mukaansa työaikalain säännöksiä tulee noudattaa myös virkasuhteessa.

 

Tiina Nikander-Koivukangas arvioi, että Kittilän kunta ei ole esittänyt mahdollisesti asiantuntijoilta asian valmisteluun liittyviä dokumentteja asianmukaisesti. Tässä kohdin hän vetoaa lakiin viranomaisen toiminnan julkisuudesta.

 

Tiina Nikander-Koivukangas arvioi, että palkkasaatavaa koskien asiaa ovat olleet esteellisenä päättämässä Toni Kenttälä, Aki Nevalainen, Marita Toivanen ja Pekka Rajala sekä viranhaltijoista Antti Jämsèn. Hän haluaa selvityksen kyseisten viranhaltijoiden esteellisyydestä.Hänen näkemyksensä mukaan tässä tapauksessa viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden objektiviteetti vaarantuu, sillä he ovat olleet päättämässä 19.12.2018 89 § mukaisesti silloisen sivistystoimenjohtajan virkasuhteen purkamisesta. Hänen mukaansa edellä mainitut henkilöt eivät ole voineet olla käsittelemässä kokouksessa asioita 297§, 332 § ja 381 §.

 

Muotoseikat

 

Kittilän kunnanhallitus on kokouksessaan 11.8.2020 ja 25.8.2020 käsitellyt sivistystoimenjohtaja Tiina Nikander-Koivukankaan Kittilän kunnan kirjaamoon toimittamaa laskelmaa ylityötunneista ajalta 4.9.2017-4.2.2019. Hänen mukaansa Kittilän kunnan tulisi pitänyt maksaa vuodelta 2017 yhteensä 11 196 euroa ja vuodelta 2018 yhteensä 26 982 euroa eli yhteensä 38 178 euroa. Kunta päätti tuolloin että perusteita maksamiselle ei ole.

 

Tiina Nikander-Koivukangas on toimittanut Kittilän kunnan kirjaamoon 19.8.2020 kirjatun vaatimuksen päätöksessä olevan virheen korjaamiseksi itseoikaisuna. Hän vaatii kunnanhallitusta itseoikaisemaan päätöksenä 11.8.2020 pöytäkirjassa olevan muoto-ja menettelyvirheen vuoksi.

 

Tiina Nikander-Koivukangas on varannut itselleen mahdollisuuden toimittaa tarkemman selvityksen tässä esitettyyn asiaan liittyen 21.8.2020 mennessä. Kittilän kunnan kirjaamoon on saapunut asiaa koskeva Tiina Nikander-Koivukankaan allekirjoittaman oikaisuvaatimus 21.8.2020. Tämä on huomioitu kunnanhallituksen valmistelussa.

 

Kittilän kunnanhallitus on huomioinut asian uudelleenkäsittelyssä ne muoto-ja menettelytapavirheet, jotka asian käsittelyssä olivat ilmenneet ja korjannut ne asianmukaisella tavalla. Kittilän kunnanhallitus on käsitellyt uudelleen 11.8.2020 § 297 tekemänsä päätöksen asian käsittelyssä tapahtuneen menettelytapavirheen vuoksi.

 

Kittilän kunta kiistää, että Kittilän kunnanhallituksen päätös § 381 olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai olisi lainvastainen. Perusteena edellämainittu ja selostettu asian käsittelytapa.

 

Määräaika asian käsittelyssä

 

Kuntalain 134 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea päätökseen oikaisua. Oikaisuvaatimus tehdään 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa kuntalain mukaan tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

 

Tiina Nikander-Koivukangas on saanut tiedon kunnanhallituksen päätöksestä 11.8.2020 asianmukaisine muutoksenhakuohjeineen. Oikaisuvaatimus on kirjattu kirjaamoon saapuneeksi 21.8.2020. Toinen oikaisuvaatimus/täydennys on saapunut kirjaamoon 31.8.2020.

 

Oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen ja se on saapunut kuntaan määräajassa. Kittilän kunta on tutkinut oikaisuvaatimuksen ja ottanut sen asianmukaisesti käsittelyyn hyvää hallintotapaa, kuntalakia ja kunnan voimassa olevaa hallintosääntöä noudattaen.

 

Oikaisuvaatimusta käsittelevä viranomainen on sidottu niihin vaatimuksiin, joita oikaisuvaatimuksessa on esitetty, eikä se voi käsitellä asiaa laajemmin. Kittilän kunnanhallitus on korjannut asianmukaisesti asian ensimmäisessä käsittelyssä syntyneen muoto-ja menettelytapavirheen.

 

Virkamääräys

 

Tiina Nikander-Koivukankaalle on annettu virkamääräys 4.9.2017 silloisen vs. kunnanjohtaja Timo Kurulan toimesta.Tässä on määritelty työajaksi toimistotyöaika. Kunnalliselta työmarkkinalaitokselta ja kunnan henkilöstöhallinnolta saadun ohjeistuksen mukaan toimistotyöaikaa voidaan ongelmitta käyttää myös johtavassa ja itsenäisessä asemassa oleviin viranhaltijoihin.

 

Toimistotyöaika virkamääräyksessä

 

Työaikalain 2 §:n (9.8.1996/605) mukaan työaikalakia ei sovelleta "työhön, jota siihen kuuluvien tehtävien ja muutoin työntekijän aseman perusteella on pidettävä yrityksen, yhteisön tai säätiön taikka sen itsenäisen osan johtamisena tai tällaiseen johtamistehtävään välittömästi rinnastettavana itsenäisenä tehtävänä". Työaikalain ulkopuolisia johtavia viranhaltijoita eivät koske ylityö- tai muut työaikamääräykset. Tämä on kirjattu myös Kunnalliseen yleiseen työ- ja virkaehtosopimukseen.

 

Toimialajohtajilla työajan pituus tulee huomioiduksi palkassa. Entisen sivistystoimen johtajan palkka oli 6014,25 e/kk. Toimialajohtajalla on kokonaisvastuu toimialastaan. Itsenäisen asemansa vuoksi hänellä on ollut mahdollisuus päättää työajastaan virkatehtävien ja -vastuiden rajoissa.

 

Työaika

 

Kunta työnantajana valvoo kaikkien, myös johtavassa ja itsenäisessä asemassa olevien työaikaa ja määriä. Mikäli työaikaa ei kykene asianmukaisesti tasaamaan, on siitä käytävä esimiehen kanssa säännölliset keskustelut ja tehtävä suunnitelma työajan tasaamiseksi. Entisiltä esimiehiltä eli kunnanjohtajilta saadun tiedon mukaan Tiina Nikander-Koivukangas ei ole asiassa näin toiminut eikä asiaa saattanut heidän tietoonsa.

 

Johtavassa ja itsenäisessä asemassa olevat viranhaltijat kuten sivistystoimenjohtaja ovat työaikalain ulkopuolisia, työaika määräytyy KVTES:n mukaisesti.

 

Toimistoaikaa on sovellettava niihin johtavassa ja itsenäisessä asemassa oleviin, jotka tekevät pääosin hallinnollisia tehtäviä. Lisä-ja ylitöiden osalta noudatetaan KVTES:n 21 § :n määräyksiä.

 

Johtavassa ja itsenäisessä asemassa oleville ei makseta yli- ja lisätyökorvauksia, mikäli kunta ei erikseen asiassa näin päätä. Virassa olevat on tiukasti sidottu virkaehtosopimuksen säädöksiin. Viranhaltija on kunnallisen virkaehtosopimuksen piirissä myös työaikansa osalta.

 

Työaikakirjanpito

 

Toimialajohtajat eivät itsenäisen asemansa vuoksi ole velvollisia pitämään työaikakirjanpitoa. Vaikka kyseessä olisi työaikalain alainen viranhaltija, ylityökorvauksia ei makseta arvioiden, kulunvalvonnan, kalenterien tai muistioiden perusteella. Ylityö edellyttää aina esimiehen etukäteen tekemän ylityömääräyksen.

 

Nikander-Koivukangas on pitänyt aktiivisesti ja omatoimisesti kirjaa tehdyistä ylityötunneista. Esimiehen antama suullinen tai kirjallinen ylityömääräys puuttuu. Asiasta on saatu varmistus sekä silloiselta vs. kunnanjohtaja Timo Kurulalta että silloiselta vs. kunnanjohtaja Sanna Ylinampalta. Kunnan palkkahallintoon ei ole toimitettu esimiehen (kunnanjohtajan) allekirjoituksellaan hyväksymää laskelmaa tehdyistä ylitöistä.

 

Oma-aloitteisella työaikakirjanpidolla ei ole asian käsittelyn kannalta mitään merkitystä, koska esimiehen suullinen tai kirjallinen ylityömääräys asiasta puuttuu. Kittilän kunnassa on käytössä työajanseuranta, joten väitteet työaikalain rikkomuksista ovat vastaavasti perusteettomia.

 

Asianosaisen kuuleminen

 

Tiina Nikander -Koivukangasta toimittamaan hänen työtehtäväänsä liittyvät sähköpostit ja muut asiaan liittyvät tarkentavat asiakirjat. Kaikki asiaan liittyvät asiakirjat, sähköpostit on kerätty ja toimitettu päätöksenteon pohjaksi. Myös kaikki hänen kunnan kirjaamoon toimittamat oikaisuvaatimuksensa on asianmukaisesti käsitelty hyvää hallintotapaa noudattaen määräajassa.

 

Lisävastuupalkkio ja matkalaskut

 

Mikäli Nikander-Koivukangas on hoitanut oman toimensa ohella jotakin muuta virkaa (kertomansa mukaan varhaiskasvatuspäällikön virkaa) tästä tulee olla kirjallinen dokumentti hallintosäännön määrittelemällä tavalla. Sen mukaisesti on mahdollista maksaa lisävastuupalkkiota, mutta tätäkään dokumenttia ei kunnanhallituksen päätöksistä/kunnanjohtajan viranhaltijapäätöksistä löydy.

 

Matkalaskujen osalta todettakoon, että esimies hyväksyy alaisensa matkalaskut ja mikäli tällaista laskua ei ole laskutukseen toimitettu esimiehen hyväksynnällä, sitäkään ei voida laittaa maksuun.

 

Asian taustalla olevat normistot

 

Tiina Nikander-Koivukangas vetoaa vaateessaan perustuslakiin, työsopimuslakiin, palkkasaatavien vanhentumista koskeviin määräyksiin, korkeimman hallinto-oikeuden ennakkotapauksiin ja Euroopan Unionin direktiiveihin ja artikloihin asiaan liittyen. Vastaavasti hän vetoaa kunnallisesta viranhaltijasta annettuun lakiin ja hallintolakiin.

 

Todettakoon, että Euroopan Unionin direktiivejä ei suoraan sovelleta jäsenvaltioissa, vaan se on sisällä valtion lainsäädännössä. Toki oikeuskäytäntöä sovelletaan soveltuvin osin. Tiina Nikander-Koivukankaan viittaukset perustuslakiin ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen käytänteisiin eivät tuo asian perusteluihin mitään oleellista. Kunta toimii olemassa olevan kansallisen lainsäädännön ja normiston mukaisesti.

 

Kittilän kunta toteaa, että valmistelussa on noudatettu kuntalakia,hallintolakia, hallintomenettelylakia, kunnallisesta viranhaltijasta annettua lakia, kunnan voimassa olevaa hallintosääntöä sekä ennen kaikkea KVTES:in määräyksiä.

 

Ylityökorvausvaatimukset

 

Kittilän kunta pitäytyy aiemmassa kannassaan ja pidättäytyy velvollisuudesta korvata sivistystoimenjohtaja Tiina Nikander-Koivukankaalle hänen vaatimaansa ylityökorvausta vuodelta 2017 yhteensä 11 196 euroa ja vuodelta 2018 yhteensä 26 982 euroa eli yhteensä 38 178 euroa.Vastaavasti kunta toteaa, että maksamattomalle palkkasaatavalle (ylityökorvaus) ei tule maksaa vaatimuksen mukaisesti korkolain mukaista viivästyskorkoa

 

Ylityömääräykset

 

Entiset kunnanjohtajat Timo Kurula tai Sanna Ylinampa eivät ole antaneet ylityömääräyksiä suullisesti tai kirjallisesti Tiina Nikander Koivukankaalle. Hän on oma-aloitteisesti tehnyt ylitöitä ja pitänyt siitä kirjaa iltoihin/viikonloppuihin /juhlapyhiin, erilaisiin virkavapauksiin, poissaoloihin ja vuosilomiin ajoittuen. Asiassa ei ole oleellista vedota oikeuskäytänteisiin tai oikeuskirjallisuuteen, vaan tapahtuminen kulkuun nimenomaisesti Kittilän kunnassa. Aktiivinen ja omatoiminen kirjaaminen ylityötunneista ei riitä todisteeksi asiassa.

 

Johtava ja itsenäinen asema

 

Sivistystoimenjohtaja Tiina Nikander-Koivukangas kuului johtavassa ja itsenäisessä asemassa oleviin viranhaltijoihin.Tällöin viranhaltijan itse tulee huolehtia työajan tasauksesta ja mikäli se on mahdotonta, asia tulee käydä asiasta keskustelua oman esimiehen eli tässä tapauksessa kunnanjohtajan kanssa pyrkiä yhdessä löytämään keino työajan tasoittamiseksi. Näin ei ole entisiltä kunnanjohtajilta saadun selvityksen mukaan tapahtunut.

 

Työaikalain perusteella on selvää, että toimialajohtajat ovat työaikalain ulkopuolisia, eikä heille ole maksettu erilliskorvausta ylitöistä. Myöskään Nikander-Koivukangas ei pyytänyt ylityökorvauksia maksettavaksi virkasuhteensa aikana.

 

Kittilän kunnassa sivistystoimenjohtaja vetää budjetiltaan toiseksi suurinta toimialaa ja on kunnan johtoryhmän jäsen on täysin yksiselitteistä, että hänen tulkitaan työskentelevän johtavassa ja itsenäisessä asemassa.

 

Viranomaisen toiminnan julkisuus

 

Tiina Nikander-Koivukankaan mukaan hänelle olisi pitänyt toimittaa kirjallisesti henkilöstöhallinnon ja KT:n perusteet asiaan liittyen, hän vetoaa lakiin viranomaisen toiminnan julkisuudesta

 

Todettakoon, että virkamiehellä on oikeus hankkia valmistelunsa tueksi lausuntoja ja käydä keskusteluja asiasta. Näiden osalta kunnalla ei ole velvollisuutta toimittaa aineistoja julkisuuteen.

 

Hiljainen suostumus

 

Kittilän kunta kiistää väitteen ns. työnantajan hiljaisesta suostumuksesta lisä-ja ylitöiden suhteen.Perusteluna edellä mainittu selostus työajasta ja työaikakirjanpidosta.

 

Esteellisyydet

 

Tiina Nikander-Koivukangas arvioi, että palkkasaatavaa koskien asiaa ovat olleet esteellisenä päättämässä Toni Kenttälä, Aki Nevalainen, Marita Toivanen ja Pekka Rajala sekä viranhaltijoista Antti Jämsèn. Hän haluaa selvityksen kyseisten viranhaltijoiden esteellisyydestä.Hänen näkemyksensä mukaan tässä tapauksessa viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden objektiviteetti vaarantuu, sillä he ovat olleet päättämässä 19.12.2018 89 § mukaisesti silloisen sivistystoimenjohtajan virkasuhteen purkamisesta. Hänen mukaansa edellä mainitut henkilöt eivät ole voineet olla käsittelemässä kokouksessa asioita 297§, 332 § ja 381 §.

 

Kittilän kunta kiistää epäilykset esteellisyyksistä. Hallintolain 28§:ään liittyen asian käsittelyssä ei ole täydennettävissä osallisuusjääviyttä, edustusjääviyttä,intressijääviyttä tai palvelussuhde-ja toimeksiantojääviyttä, yhteisöjääviyttä. Myöskään yleislausekejääviys ei tässä tapauksessa tule sovellettavaksi.

 

Kunnanjohtaja Antti Jämsèn ei kertomansa mukaan ole ollut käsittelemässä virkasuhteen purkamista kokouksessa 19.12.2018 § 89 eli tältä osin esteellisyyttä ei synny.

 

Esteellisyyden ilmoittaminen, arviointi, ja ratkaisu ovat ensisijaisesti asianomaisen henkilön vastuulla. Tässä kohdin he eivät ole ilmaisseet näkemystänsä puolueettomuuden vaarantumiseksi. Kunnan näkemyksen mukaan esteellisyyksiä asian käsittelyssä ei ole täten ilmennyt.

 

Asiantuntijalausunnot

 

Asiaa on valmisteltu yhteistyössä Kittilän kunnan henkilöstöhallinnon kanssa. Asiassa on konsultoitu myös Kunnallisen työmarkkinalaitoksen asiantuntijoita. Viimeksi mainitulta on saatu sekä suullinen että kirjallinen kannanotto asiaan. Asiantuntijatahojen näkemys asiasta on yksiselitteinen; perusteita ja asianmukaisissa dokumentteja ei löydy, joten Kittilän kunnalla ei ole maksuvelvollisuutta asiassa.

 

Kuuleminen

 

Kittilän kunnanhallitus on päätöksissään noudattanut asianmukaisesti hallintolain 34 § säännöksiä asianosaisen kuulemisesta.Kyseessä ei ole menettelytapavirhe eikä päätös ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä.Kittilän kunta on perustellut päätöksensä hyvä hallintotavan mukaisesti erinomaisen laajasti ja kattavasti.

 

Kittilän kunnan näkemys asiaan

 

Kittilän kunta on työnantajan roolissa huolellisesti selvittänyt asiaa. Kittilän kunnan näkemyksen mukaan valitus hallinto-oikeuteen ei tuonut mitään sellaista uutta näkökulmaa jonka perusteella Kittilän kunta työnantajana olisi velvollinen suorittamaan korvausta ylitöistä ajalta 4.9.2017-4.2.2018. Vastaavasti kunta päätti pitää voimassa päätöksen, jonka mukaan kunnalla ei ole velvollisuutta maksaa Tiina Nikander-Koivukankaalle hänen vaatimaansa 38 178 euron ylityökorvausta vuosilta 2017 ja 2018. Tähän ei löydy tarvittavia viranhaltijapäätöksiä, ylityömääräyksiä eikä muita dokumentteja. Kittilän kunnalla ei täten ole mitään virkaehtosopimuksen perusteella syntyvää velvoitetta maksaa näitä ylityökorvauksia.

 

Kittilän kunta pitää Tiina Nikander-Koivukankaan tekemää valitusta hallinto-oikeuteen perusteettomana eikä näe valituksessa mitään sellaista, joka vaatisi päätöksen muuttamista.

 

Suullinen käsittely

 

Mikäli asiassa järjestetään suullinen käsittely laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (8082019) luvun 7 mukaisesti, Kittilän kunta nimeää kuulusteluun oman edustajansa /edustajansa myöhemmin. Mahdollisten todistajien nimeäminen suullinen käsittelyyn annetaan kunnanjohtajan päätettäväksi.

 

Oikeudenkäyntikulut

 

Kittilän kunta ei ole valmis korvaamaan Tiina Nikander-Koivukankaan asianajo-ja oikeudenkäyntikuluja oikeudenkäyntimaksuineen hallinto-oikeuden osalta myöhemmin esitettävän laskun mukaisesti.

 

Päätös:

Vastaesitys

Kunnanhallituksen jäsenet Tuula Mertaniemi ja Ahti Ovaskainen: Esitämme, että kunnanhallitus päättää esittää Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle, että hallinto-oikeus päättää kumota kunnanhallituksen 24.9.2020 § :n 381 kohdalla tekemän päätöksen ja Tiina Nikander-Koivukankaan valituksessa ilmenevin perustein hyväksyä Nikander-Koivukankaan hallinto-oikeudelle valituksessa esittämät vaatimukset.

Lisäksi esitetään sellainen muutos, että kunnanhallitus nimeää mahdolliset suulliset todistajat.

(Vastaesitys kokonaisuudessaan liitteenä.)

 

Neuvottelutauko 14.50-15.03

 

Puheenjohtaja Pekka Rajala totesi, että koska oli tehty kunnanjohtajan esityksestä poikkeava kannatettu vastaesitys,on suoritettava äänestys.

Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen, joka hyväksyttiin:

Ne, jotka kannattavat kunnanjohtajan esitystä, äänestävät JAA.

Ne, jotka kannattavat Mertaniemeä, äänestävät EI.

 

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin seitsemän (7) jaa-ääntä ja kaksi (2) ei-ääntä.

Jaa-ääniä antoivat Akseli Erkkilä, Raili Fagerholm, Merja Korva, Vuokko Mäntymaa, Pekka Rajala, Tarmo Salonen ja Marita Toivanen. Ei-ääniä antoivat Tuula Mertaniemi ja Ahti Ovaskainen.

 

Äänin 7-2 kunnanjohtajan esitys tuli päätökseksi.

 

Tuula Mertaniemi jätti asiassa eriävän mielipiteen, samoin Ahti Ovaskainen

__________


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa