RSS-linkki
Kokousasiat:http://dynasty.kittila.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://dynasty.kittila.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 23.11.2021/Pykälä 505
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kunnanhallitus |
§ 366 |
24.10.2017 |
Kunnanhallitus |
§ 128 |
10.04.2018 |
Kunnanhallitus |
§ 242 |
26.06.2018 |
Kunnanhallitus |
§ 505 |
23.11.2021 |
Marita Toivasen kysymys koskien Levi Magic nimistä yhtiötä
460/10.00.01/2013, 43/10.00.02/2012
Khall 24.10.2017 § 366
Kunnanvaltuutettu Marita Toivanen on tehnyt kysymyksen Levi Magic Oy:n laskuista.
Kittilän kunta on maksanut 13.4.2012 Levi Magic Oy:n laskun 143.124,90 €, joka liittyy Koutalaki I-vaiheen kauppasummaan. Kittilän kunta on maksanut 19.5.2014 Levi Magic Oy:n laskun 137.821,61 € + alv 33.075,33 €, joka liittyy Koutalaki II-vaiheen kauppasummaan.
Kun laskujen maksamisesta on päätetty kunnanhallituksen kokouksissa, on esittelijä esittänyt laskuja maksettaviksi seuraavin perustein:
- Valtuusto on 25.9.2000 §:n 54 kohdalla päättänyt myydä Levi Northstar Oy:lle Kittilän kunnan Sirkan kylässä sijaitsevan Koutakumpu -tilan sekä noin 1,4 hehtaarin suuruisen määräalan Koutalaki -tilasta. Lisäksi valtuusto on päättänyt, että valtuuston päätöksen 15.9.1993 §:n 107 ja kunnanhallituksen päätöksen 28.3.1994 §:n 185 mukaisesti Levi Magic Oy:lle maksetaan 10 % alueen kauppahinnasta eli 1,4 miljoonaa markkaa. Maksu suoritetaan vaiheittain kauppojen toteuduttua.
- Levi Magic Oy:lle maksettava 10 % palkkio perustuu kunnanvaltuuston päätöksen lisäksi kunnan ja Levi Magic Oy:n väliseen yksityisoikeudelliseen sopimukseen. (12.8.2013 kunnanhallitus § 244).
Valtuutettu Tarmo Salonen on tehnyt kunnanhallitukselle oikaisuvaatimuksen laskun I osalta ja valtuutettu Torsti Patakangas laskun II osalta. Kunnanhallitus ei ottanut kumpaakaan oikaisuvaatimusta käsiteltäväksi, koska kunnanhallitus katsoi Levi Magic Oy:n laskujen maksamisessa olevan kyse edellä mainittujen valtuuston päätösten täytäntöönpanosta. Korkein hallinto-oikeus on 4.2.2015 tekemällään päätöksellä pitänyt voimassa Rovaniemen hallinto-oikeuden valtuutettu Tarmo Salosen kunnallisvalituksen johdosta (lasku I) 30.7.2013 antaman päätöksen sekä palauttanut asian kunnanhallitukselle käsiteltäväksi oikaisuvaatimus-asiana. Rovaniemen hallinto-oikeus on valtuutettu Torsti Patakankaan kunnallisvalituksen johdosta (lasku II) 19.10.2015 antamallaan päätöksellä palauttanut asian kunnanhallitukselle käsiteltäväksi oikaisuvaatimus-asiana.
Kunnanhallitus on 22.12.2015 päättänyt 412 §:ssä, että se kumoaa 27.03.2012 § 6 hyväksymänsä laskun (lasku I ) maksamispäätöksen, koska ei ole löytynyt asiakirjaa Kittilän kunnan ja Levi Magic Oy:n välisistä sopimuksista, jonka mukaan kunta olisi velvollinen maksamaan yhtiölle välityspalkkiota ns. Koutalaki 1-vaihetta koskevasta maakaupasta.
Kunnanvaltuusto on 25.1.2016 päättänyt §:ssä 8, että Levi Magic Oy:n laskua (lasku II) 137.812,61 € sekä alv 33.075,03 € ei hyväksytä maksettavaksi ja että kunnanhallitus ryhtyy toimenpiteisiin aiheettomasti maksettujen laskujen takaisin perimiseksi.
Kunnanvaltuusto on 29.2.2016 päättänyt §:ssä 16, että kunta tekee asiassa tutkintapyynnön asiaan osallisten virkamiesten toiminnasta. Tutkintapyyntö on toimitettu Lapin poliisille vt.kunnanjohtaja Kyösti Tornbergin toimesta 23.12.2016.
Tornberg on yrittänyt keväällä 2017 tuloksetta periä kunnanvaltuuston päätöksen mukaisesti laskuja takaisin.
Vs. hallintojohtaja:
Kunnanhallitus antaa toimeksiannon puitesopimuksen piiriin kuuluvalle asianajotoimistolle ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin kyseisten perusteettomien maksujen takaisin perimiseksi. Toimeksianto tilataan asianajotoimisto Procopé & Hornborg Oy:ltä.
Vs. hallintojohtajan muutettu päätösesitys:
Kunnanhallitus antaa toimeksiannon puitesopimuksen piiriin kuuluvalle asianajotoimistolle ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin kyseisten perusteettomien maksujen takaisin perimiseksi. Toimeksianto tilataan puitesopimuksen mukaiselle asianajotoimistolle selvitettäväksi.
Kokouksessa luettiin vt. Kj. K. Tornbergin kirje: Tutkintailmoitus, Kittilän kunta, Keskusrikospoliisille 23.12.2016.
Ahti Ovaskainen jätti eriävän mielipiteen ja toimittaa sen pöytäkirjan liitteeksi myöhemmin.
Päätös:
Tuula Mertaniemi jääväsi itsensä ja poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ajaksi, koska hän on ollut käsittelemässä kokouksessa käsiteltävää ensimmäistä laskua. Ahti Ovaskainen kysyi onko muita esteellisiä esillä olevassa asiassa.
Kunnanhallitus hyväksyi vs. hallintojohtajan muutetun esityksen.
Tauko pidettiin klo 19.40-21.15.
________
Khall 10.04.2018 § 128
(Lisätietoja: Vs. kunnanjohtaja, puh. 040 653 0774)
Asianajotoimisto Ferenda Oy/AA Reima Raappana on toimittanut raportin 23.2.2018 liittyen Kittilän kunnan 24.10.2017 antamaan toimeksiantoon, raportti on oheismateriaalina.
AA Raappanan esittämässä loppuyhteenvedossa (s. 15) todetaan seuraavaa:
"Asiassa ei ole tullut esille perusteita eikä näyttöä Levi Magic Oy:lle maksettujen maksujen perimiseksi takaisin oikeusteitse. Kun kuitenkin otetaan huomioon Lapin aluehallintovirastossa vireillä oleva Levi Magic Oy:öön kohdistuva hakemus osakeyhtiölain 7:7 §:n tarkoittamasta erityisestä tarkastuksesta, on mahdollista, että kunnan oikeudellinen asema tässä suhteessa muuttuu. Tämän takia ja ottaen huomioon kunnan toimeksiannon sisällön, laadin Levi Magic Oy:lle osoitetun vaatimuskirjelmän maksujen suorittamiseksi takaisin kunnalle. Tämä on perusteltua senkin takia, että vanhentumislain mukainen vanhentumisaika saadaan katkaistuksi.
Oikeudenkäyntiin johtavaa kanteen nostamista ei tässä vaiheessa ole järkevää tehdä, koska siihen ei ole riittäviä perusteita eikä näyttöä. Kanteen nostamisen perusteet arvioidaan uudestaan, mikäli Levi Magic Oy:öön tehdään osakeyhtiölain 7:7 tarkoittama erityinen tarkastus, tarkastuksen lopputuloksen jälkeen ja perusteella."
Lapin Aluehallintovirasto on päätöksellään 14.3.2018 hylännyt erityisen tarkastuksen määräämistä koskevan hakemuksen Levi Magic Oy:ssä. Aluehallintovirasto on perustellut päätöstään seuraavasti:
"Aluehallintovirasto katsoo, että hakemuksen tueksi ei ole esitetty osakeyhtiölain 7 luvun 7 §:n 3 momentissa tarkoitettuja painavia syitä ottaen huomioon hakemuksessa esitetyt perusteet sekä yhtiön hallituksen lausunnoista ja hakijan lausuntojen johdosta antamista vastineista ilmenevät seikat, erityisesti se, että hakijalla on ollut edustus yhtiön johdossa koko sen ajanjakson ajan, jota erityinen tarkastus koskisi. Yhtiön hallituksen jäsenenä on vuodesta 1991 lukien toiminut yhdestä kolmeen hakijan nimeämää edustajaa. Vuosien 1997-2010 aikana yhtiön hallituksen puheenjohtajana on toiminut Kittilän silloinen kunnanjohtaja ja tämän jälkeen hallituksen jäsenenä on toiminut ja toimii edelleen Kittilän kunnan hallintojohtaja. Lisäksi yhtiön sivutoimisena toimitusjohtajana on koko ajan toiminut ja toimii edelleen Kittilän kunnan tekninen johtaja. Se seikka, että hakijan edustajina yhtiön johdossa toimivat Kittilän kunnan johtavat viranhaltijat ovat mahdollisesti jättäneet salassapitovelvollisuuteen vedoten kertomatta Kittilän kunnanhallitukselle tai kunnanjohtajalle yhtiön asioista, ei myöskään ole osakeyhtiölain 7 luvun 7 §:n 3 momentissa tarkoitettu painava syy erityisen tarkastuksen määräämiselle."
Vs. kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus päättää, että Levi Magic Oy:n osalta asian käsittely päätetään eikä asiassa ryhdytä toimenpiteisiin Levi Magic Oy:lle maksettujen maksujen takaisinperimiseksi oikeusteitse.
Kunnanhallitus päättää saattaa päätöksen tiedoksi kunnanvaltuustolle.
Päätös:
Esteellisyyksiä käsitelty Khall 10.4.2018 126 kohdalla seuraavasti:
"= = =
Hallintojohtaja Esa Mäkinen poistui esteellisenä esityslistan asioiden 11, 14 ja 13 (§:t 126, 129 ja 128) käsittelyn ajaksi viitaten hallintolain 28 § 1 mom. 7 kohtaan ('Puolueettomuus muusta erityisestä syystä vaarantuu') ja meneillään olevaan tutkintaan liittyen työsyrjintään ja työturvallisuusasiaan.
Hallintojohtaja Mäkisen poissa ollessa controller Tuija Lång toimi pöytäkirjanpitäjänä §:ien 126, 129 ja 128 osalta.
= = =
Kunnanhallituksen jäsen Tuula Mertaniemi poistui esteellisenä tämän asian käsittelyn ajaksi, koska on ollut laittamassa Levi Magic Oy:n laskua maksuun.
Tilalle tuli varajäsen Maija Linnala.
Varajäsen Marita Toivanen esitti, että ''asia palautetaan valmisteluun. Kunnan tulee selvittää Kunnallisen viranhaltijalain 18 §:n 5 momentin mukaisen kuulemismenettelyn kautta kunnaninsinööri Lauri Kurulan ja hallintojohtaja Esa Mäkisen mahdollinen sivutoimen kieltäminen Levi Magic Oy:ssä 18 §:n 3 momentissa säädetyin perustein.''
Jäsen Vilho Molkoselkä kannatti Marita Toivasen esitystä.
Kunnanhallituksen puheenjohtaja Pekka Rajala totesi, että on tehty vs. kunnanjohtajan esityksestä poikkeava kannatettu esitys, joten on äänestettävä.
Puheenjohtaja teki seuraavan hyväksytyn äänestysesityksen:
Ne, jotka kannattavat vs. kunnanjohtajan esitystä, äänestävät 'jaa'.
Ne, jotka kannattavat Marita Toivasen esitystä, äänestävät 'ei'.
Äänestyksessä annettiin kaksi (2) jaa-ääntä ja kuusi (6) ei-ääntä, yksi (1) oli poissa.
Jaa-ääniä antoivat Ahti Ovaskainen ja Maija Linnala. Ei-ääniä antoivat Sakari Kautto, Vilho Molkoselkä, Vuokko Mäntymaa, Pekka Rajala, Tarmo Salonen sekä Marita Toivanen. Poissa oli Merja Korva.
Marita Toivasen esitys tuli kokouksen päätökseksi.
Ahti Ovaskainen ja Maija Linnala ilmoittivat eriävän mielipiteensä vs. kunnanjohtajan esitykseen perustuen.
__________
Khall 26.06.2018 § 242
(Lisätietoja: Vs. kunnanjohtaja, puh. 040 653 0774)
Asia on päätetty palauttaa valmisteluun kunnanhallituksen päätöksellä 10.4.2018 § 128. Samassa yhteydessä kunnanhallitus on päättänyt, että kunnan tulee selvittää kunnallisen viranhaltijalain 18 §:n 5 momentin mukaisen kuulemismenettelyn kautta kunnaninsinööri Lauri Kurulan ja hallintojohtaja Esa Mäkisen mahdollinen sivutoimen kieltäminen Levi Magic Oy:ssä 18 §:n 3 momentissa säädetyin perustein.
Kuulemismenettely on viivästynyt teknisen johtajan poissaolon vuoksi. Perusteita hallintojohtajan kuulemiseen asiassa ei enää ole hänen jäätyään vuosilomalle ja tämän jälkeen eläkkeelle.
Kittilän kunta on maksanut Levi Magic Oy:lle seuraavat laskut:
- 31.12.2009 päivätty 143.124,90 (117.315,49 + alv 25.809,41) euron määräinen lasku ja
- 6.5.2014 päivätty 170.887,64 (137.812,61 + alv 33.075,03) euron määräinen lasku.
Kunnanhallitus on 27.3.2012 päättänyt hyväksyä 31.12.2009 päivätyn laskun, jossa maksunsaajaksi on merkitty Levi Magic Oy. Lasku on maksettu 13.4.2012. Kittilän kunnan kunnanhallitus on 22.12.2015 päättänyt, että se kumoaa 27.3.2012 hyväksymänsä laskun maksamispäätöksen.
Korkein hallinto-oikeus on 4.2.2015 antamassaan päätöksessä (nro 259) diaari-numero 2738/13 päättänyt pitää voimassa Rovaniemen hallinto-oikeuden päätöksen 30.7.2013 (nro 13/0319/1). Mainitussa lainvoimaisessa päätöksessä on katsottu, että kunnanhallituksen ei olisi tullut jättää tutkimatta laskun hyväksymispäätöksestä tehtyä oikaisuvaatimusta. Asiassa on todettu, että kysymys ei ole kunnanhallituksen väittämästä kunnanvaltuuston päätöksen täytäntöönpanosta. Korkeimman hallinto-oikeuden päätös tarkoittaa sitä, että kunnanhallitus ei ole ollut kelpoinen päättämään laskun hyväksymisestä ja maksamisesta eikä päätös ole kuntaa oikeudellisesti sitova. Päätösvalta asiassa on kunnanvaltuustolla. Tämän takia suoritus on ollut perusteeton ja se tulee palauttaa kunnalle.
Kunnanhallitus on päättänyt 19.5.2014 maksaa 6.5.2014 päivätyn laskun, jossa maksunsaajaksi on merkitty Levi Magic Oy. Tätä päätöstä vaadittiin oikaistavaksi ja Pohjois-Suomen hallinto-oikeus on päätöksellään 19.10.2015 kumonnut kunnanhallituksen päätöksen 9.6.2014 ja palauttanut asian kunnanhallitukselle oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi. Kysymys on vastaavanlaisesta tapauksesta kuin edellä on lausuttu 31.12.2009 päivätyn laskun osalta. Kunnanhallitus ei ole ollut kelpoinen päättämään laskun hyväksymisestä ja maksamisesta eikä päätös ole kuntaa oikeudellisesti sitova.
Kunnanvaltuusto on 25.1.2016 päättänyt, että Levi Magic Oy:n laskua 137.812,61 euroa ei hyväksytä maksettavaksi ja että kunnanhallitus ryhtyy toimenpiteisiin aiheettomasti maksettujen laskujen takaisin perimiseksi.
Edellä mainittujen syiden vuoksi kunnalla on Levi Magic Oy:ltä saatavia, joiden vanhentumisen katkaiseminen täytyy varmistaa. Vanhentumisen katkaisemiseksi sillä välin, kun selvitetään mahdollisia muita toimenpiteitä, joihin kunta voi ryhtyä Levi Magic Oy:n omistuksensa suhteen, on tarpeen varmistua siitä, että perusteettomasti maksettujen saatavien vanhentuminen katkaistaan asianmukaisesti siten että Kittilän kunnan edut ja oikeudet tulevat turvatuksi. Tämän vuoksi Levi Magic Oy:lle on lähetetty 18.5.2018 puitesopimuksen mukaisen asianajaja Reima Raappanan toimesta Kittilän kunnan puolesta vaatimuskirje, jossa on ilmoitettu yksilöidyt laskut ja saatavat, joita Kittilän kunnalla on Levi Magic Oy:ltä.
Vs. kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus päättää merkitä tiedoksi asianajaja Reima Raappanan Kittilän kunnan puolesta Levi Magic Oy:lle 18.5.2018 lähetetyn vaatimuskirjelmän. Muilta osin asia palautetaan valmisteluun.
Päätös:
Jäsen Tuula Mertaniemi poistui esteellisenä tämän asian käsittelyn ajaksi, koska on ollut käsittelemässä Levi Magic Oy:n ensimmäistä laskua maksuun. Hänen tilalleen tuli varajäsen Maija Linnala.
Jäsen Ahti Ovaskainen esitti, että Levi Magic Oy:n osalta asian käsittely päätetään eikä asiassa ryhdytä toimenpiteisiin Levi Magic Oy:lle maksettujen maksujen takaisinperimiseksi oikeusteitse. Maija Linnala kannatti Ovaskaisen esitystä.
Puheenjohtaja Pekka Rajala totesi, että on tehty vs. kunnanjohtajan esityksestä poikkeava kannatettu esitys, joten on äänestettävä.
Puheenjohtaja teki seuraavan hyväksytyn äänestysesityksen:
Ne, jotka kannattavat vs. kunnanjohtajan esitystä, äänestävät 'jaa'.
Ne, jotka kannattavat Ahti Ovaskaisen esitystä, äänestävät 'ei'.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin seitsemän (7) jaa-ääntä ja kaksi (2) ei-ääntä.
Jaa-ääniä antoivat Sakari Kautto, Pekka Rajala, Pekka Kenttälä, Yrjötapio Kivisaari, Antti Pekkala, Raija Palosaari ja Marita Toivanen. Ei-ääniä antoivat Ahti Ovaskainen ja Maija Linnala.
Puheenjohtaja totesi vs.kunnanjohtajan esityksen tulleen kokouksen päätökseksi.
Ahti Ovaskainen ja Maija Linnala ilmoittivat eriävän mielipiteensä Ovaskaisen esitykseen perustuen.
__________
Khall 23.11.2021 § 505
Kittilän kunta on saanut Levi Magic Oy:ltä asianajaja Raappanan kunnan puolesta lähettämään vaatimuskirjelmään 20.6.2018 päivätyn Levi Magic Oy:n vastineen ja yhtiö on ilmoittanut pitävänsä Kittilän kunnan vaatimusta palauttaa 143.124,90 euron ja 170.887,64 euron laskujen suoritukset kunnalle perusteettomana.Levi Magic Oy:n mukaan kunta ei ole esittänyt yhtiölle perusteita vaatimukselleen.
Tekninen johtaja Lauri Kurulan sivutoimi Levi Magic Oy:ssä on kielletty 1.10.2019 kunnanhallituksen päätöksen 13.8.2019 § 230 perusteella.
Saatavien vanhentumisen katkaisemiseksi kunnan hallinto-osastolta on lähetetty 30.3.2021 vaatimuskirje perusteettomasti maksettujen laskujen palauttamiseksi. Levi Magic Oy kiistää 15.4.2021 päivätyssä vastauksessaan kunnan vaatimuksen ja pitää vaatimusta perusteettomana. Yhtiö ei aio palauttaa maksuja kunnalle.Samoin 17.11.2021 tulleessa viestissä Levi Magic Oy:n edustaja toteaa Levi Magic Oy:n lähettämien ja Kittilän kunnan maksamien laskujen olleen perusteltuja ja niiden osalta kohtuullisen reklamaatioajan päättyneen jo vuosia sitten. Viestissä todetaan myös, että koska Kittilän kunta ei ole pyynnöstä huolimatta esittänyt asiassa perusteluja, on kunnan vaatimus sekä perusteeton, että vanhentunut.
Kittilän kunnan tilintarkastaja on loppuraportissaan 19.5.2021 kehottanut kuntaa ratkaisemaan, toimitaanko aiemmin päätetyllä tavalla ja jatketaan perintää vai luovutaanko perinnästä.
Asianajotoimisto Ferenda Oy:n 23.2.2018 raportin perusteella oikeudenkäyntiin johtavan kanteen nostamista ei ole ollut raportin antovaiheessa järkevää tehdä eikä siihen olen riittäviä perusteita eikä näyttöä. Näitä perusteita ja näyttöä ei ole yhäkään saatavilla, joten oikeudellisesta perinnästä olisi syytä luopua.
Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus päättää, että kunta poistaa kirjanpidostaan saatavat Levi Magic Oy:ltä, yhteensä 255.128,10 euroa (Alv 0 %) eikä kunta ala perimään maksuja takaisin oikeusteitse, koska:
1) Kittilän kunnan tilintarkastaja on loppuraportissaan 19.5.2021 kehottanut kuntaa ratkaisemaan, toimitaanko aiemmin päätetyllä tavalla ja jatketaan perintää vai luovutaanko perinnästä.
2) Asianajotoimisto Ferenda Oy:n 23.2.2018 raportin perusteella oikeudenkäyntiin johtavan kanteen nostamista ei ole ollut raportin antovaiheessa järkevää tehdä eikä siihen ole riittäviä perusteita eikä näyttöä. Näitä perusteita ja näyttöä ei ole yhäkään saatavilla, joten oikeudellisesta perinnästä olisi syytä luopua.
Päätös:
Asia päätettiin käsitellä kunnanhallituksen seuraavassa kokouksessa perjantaina 3.12.2021 klo 9.30.
__________
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |