RSS-linkki
Kokousasiat:http://dynasty.kittila.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://dynasty.kittila.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 26.11.2019/Pykälä 347
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kunnanhallitus |
§ 341 |
12.11.2019 |
Kunnanhallitus |
§ 347 |
26.11.2019 |
Talousarvio 2020 ja taloussuunnitelma 2020-2022
77/02.02/2019
Khall 12.11.2019 § 341
(Lisätietoja: Vt. kunnanjohtaja Antti Jämsén, puh. 040 745 9830 tai controller Tuija Lång, puh. 040 672 4257)
Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä taloussuunnitelma suunnitelmakaudeksi. Suunnitelmakausi kattaa vuodet 2020-2022.
Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Kunnan talousarvio ja taloussuunnitelma on kuntastrategian toteuttamisen ja seurannan keskeinen väline.
Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamisesta seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.Kittilän kunnalle on kertynyt taseeseen ylijäämää edellisiltä vuosilta vuoden 2018 loppuun mennessä noin 14,5 miljoonaa euroa, joten kuntalaissa mainittua alijäämän kattamisvelvollisuutta ei kunnalla tällä hetkellä ole.
Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa.
Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Kittilän kunnanhallitus on antanut talousarvion ja -suunnitelman laadintaohjeet kokouksessaan 13.8.2019 (§ 228). Valtuuston talousarvioseminaari oli 2.9.2019. Tämän jälkeen toimialat ovat laatineet talousarvionsa ja -suunnitelmansa ja ne on käsitelty ao.lautakuntien ja Kideven johtokunnan kokouksessa. Kunnanhallitus käsittelee kokonaisuudessaan talousarviota -ja suunnitelmaa kokouksessaan 26.11.2019 ensimmäisen kerran.
Teknisen lautakunnan kokouksen käsittelyn jälkeen vt. kunnanjohtaja, tekninen johtaja sekä controller ovat käyneet läpi investointitarpeet ja niiden pohjalta vt. kunnanjohtaja on tehnyt muutosesitykset investointiosaan.
Vt. kunnanjohtajan esityksessä nettoinvestointien määrä vuodelle 2020 on noin 6,9 miljoonaa euroa, vuodelle 2021 noin 10,2 miljoonaa euroa ja vuodelle 2022 noin 8,3 miljoonaa euroa.
Vt. kunnanjohtajan esitys talousarvion ja -suunnitelman investointiosaksi oheismateriaalina.
Vt. kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus keskustelee talousarvion 2020 ja taloussuunnitelman 2020-2022 investoinneista. Kunnanhallitus päättää jatkaa asian käsittelyä seuraavassa kokouksessaan 26.11.2019 ja tekee esityksensä kunnanvaltuustolle kokouksessaan 3.12.2019.
Päätös:
Tämä asia käsiteltiin kokouksessa ensimmäisenä asiana.
Vt. kunnanjohtajan muutti päätösesitystään seuraavasti:
Investointiosan kohdassa Kiinteä omaisuus; 9000 Maanhankinta, talousarvioesitykseen 100.000 euroa vuodelle 2020 sekä taloussuunnitelmaan vuodelle 2021 ja 2022 100.000 euroa.
Kunnanhallituksen jäsen Ahti Ovaskainen esitti Tuula Mertaniemen kannattamana, että investointiosassa pysytetään maanhankintaan 300.000 euroa kyseisille vuosille.
Puheenjohtaja Tuula Mertaniemi totesi, että koska on tehty vt. kunnanjohtajan muutetusta esityksestä poikkeava kannatettu esitys, asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen:
Vt. kunnanjohtajan muutetun päätösesityksen kannalla olevat äänestävät "jaa".
Ne, jotka kannattavat Ovaskaisen esitystä, äänestävät "ei".
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin kuusi (6) jaa-ääntä, kaksi (2) ei-ääntä ja yksi (1) oli poissa.
Jaa-ääniä antoivat Sakari Kautto, Pekka Kenttälä, Yrjötapio Kivisaari, Antti Pekkala, Raija Palosaari Marita Toivanen. Ei-ääniä antoivat Ahti Ovaskainen ja Tuula Mertaniemi. Poissa oli Pekka Rajala.
Puheenjohtaja totesi vt. kunnanjohtajan muutetun esityksen tulleen päätökseksi äänin 6-2, poissa 1.
Päätettiin poistaa yksimielisesti kohdassa Irtain omaisuus, 92103; Pääskylä: Ilmanpuhdistimet 2 kpl 14.000 euroa.
Päätettiin poistaa yksimielisesti kohdassa 92206; Liikuntapalvelut: saksinostin 15.000 euroa ja kohdassa 92302; Tekninen toimi; henkilönostin 45.000 euroa.
Päätettiin poistaa yksimielisesti kohdasta 94124; Rakkavaarantien perusparantaminen (Liite 3) liikenneympyrän osuus (summa tarkennetaan).
Päätettiin siirtää yksimielisesti kohdassa 94134; Seita-alueen kadut ja ulkoilureitit (n. 2,3 km) siirretään suunnittelumääräraha 60.000 euroa vuodella eteenpäin.
Todettiin investointiosa läpikäydyksi ja päätettiin esille tulleilta osin jatkaa asian käsittelyä seuraavassa kunnanhallituksen kokouksessa 26.11.2019.
__________
Khall 26.11.2019 § 347
Vt. kunnanjohtajan talousarvioesityksen pääkohdat ovat seuraavat vuodelle 2020 (ulkoiset luvut ilman sisäisiä eriä):
|
Milj.€ |
Muutos-% (vrt.TA2019) |
Toimintatuotot |
8,3 |
0,2 % |
Toimintakulut |
60,5 |
3,1 % |
Toimintakate |
-52,2 |
-3,6 % |
Vuosikate |
2,4 |
32,7 % |
Tilikauden alijäämä,euroa |
-16.620 |
96,5 % |
Nettoinvestoinnit |
6,3 |
- 6,8 % |
Lainakannan nettokasvu |
4,5 |
|
Laina/asukas, euroa |
3.542 |
|
Toimintakulut kasvavat yhteensä noin 1,8 miljoonaa euroa (3,1 %) ja seuraavasti eri kululajeittain:
Ulkoiset |
1000 euroa |
Muutos % (vrt.TA2019) |
Henkilöstökulut |
922 |
3,2 % |
Palvelujen ostot |
383 |
1,7 % |
Aineet,tarvikkeet |
179 |
3,9 % |
Avustukset |
176 |
7,3 % |
Muut toimintakulut |
147 |
20,5 % |
Toimintakulut yht. |
1 807 |
3,1 % |
Verotulojen arvioidaan kasvavan noin 1,25 milj.euroa ja valtionosuuksien noin 0,7 milj.euroa vuoden 2019 talousarvioon verrattuna. Verotulot pohjautuvat Kuntaliiton ennustekehikon pohjalta tehtyyn ennusteeseen.
Nettorahoitustuottojen arvioidaan kasvavan n. 422.000 euroa. Kasvu aiheutuu Levi Ski Resortin osinkotuoton ja Ounastähti kehittämiskuntayhtymän ylijäämän tuloutuksen kasvusta.
Lautakuntien käsittelyn jälkeen on vt.kunnanjohtajan talousarvioesitykseen on tehty seuraavat muutokset ulkoisiin tuottoihin ja kuluihin:
Sosiaali- ja terveyslautakunta
Kuluja on muutettu yhteensä niin, että ulkoiset nettokulut ovat pienentyneet 36.410 eurolla.
Kuluja on kasvattanut 60.100 eurolla se, että laiteinvestointeja on siirretty investoinneista toteutettavaksi leasingillä. Ympäristöterveydenhuollon osalta on saatu päivitetty kuluennuste, joka on 25.010 euroa lautakunnassa esitettyä pienempi. Eläkemenoperusteisia eläkekuluja on lisätty 340 eurolla.
Näiden lisäksi lautakunnassa on esitetty virheellisesti kunnan sisäisiä kuluja ulkoisina kuluina, joiden korjaus on pienentänyt kuluja yhteensä 72.370 eurolla.
Koululautakunta
Koululautakunnan toimialan ulkoisiin kuluihin on lisätty lautakuntakäsittelyn jälkeen 109.590 euroa.
Tämä summa koostuu puuttuneista eläkemenoperusteisista eläkekuluista, 70.390 euroa.
Avustuksiin kotitalouksille on oikaisu 40.000 euroa. Tämä kulujen kasvu johtuu siitä, että varhaiskasvatuksessa oli kirjattu palvelusetelit (20.000 euroa) tuottona eikä kuluna kuten pitäisi.
Näiden lisäksi lautakunnassa on esitetty virheellisesti kunnan sisäisiä kuluja ulkoisina kuluina, joiden korjaus on pienentänyt kuluja yhteensä 800 eurolla.
Vapaan sivistystyön lautakunta
Vapaan sivistystyön lautakunnan alaiset ulkoiset kulut ovat pienentyneet 6.320 eurolla lautakuntakäsittelyn jälkeen.
Eläkemenoperusteisista eläkekuluja on lisätty 10.480 eurolla.
Sen lisäksi lautakunnassa on esitetty virheellisesti kunnan sisäisiä kuluja ulkoisina kuluina, joiden korjaus on pienentänyt kuluja yhteensä 16.800 eurolla.
Tekninen lautakunta
Teknisen lautakunnan alaisia ulkoisia nettokuluja on lisätty yhteensä 71.150 eurolla lautakuntakäsittelyn jälkeen.
Toimintatuotoissa maankäyttömaksujen tuloutukset ovat pienentyneet 45.000 eurolla ja muiden rakennusten vuokratuotot kasvaneet 41.410 eurolla.
Eläkemenoperusteisia eläkekuluja on pienennetty 2.740 eurolla.
Elintarvikkeisiin on lisätty 72.000 euroa koulujen välipaloja varten. Niiden osalta on kirjattu sisäinen tuotto ravintopalvelulle ja sisäinen kulu koululautakunnan ao. kustannuspaikoille kouluilla.
Sen lisäksi lautakunnassa on esitetty virheellisesti kunnan sisäisiä kuluja ulkoisina kuluina, joiden korjaus on pienentänyt kuluja yhteensä 1.700 eurolla.
Rakennus- ja ympäristölautakunta
Rakennus-ja ympäristölautakunnan alaisia ulkoisia kuluja on muutettu siten, että kulut pienenevät 3.710 eurolla.
Eläkemenoperusteisia eläkekuluja on pienennetty 3.310 eurolla.
Sen lisäksi lautakunnassa on esitetty virheellisesti kunnan sisäisiä kuluja ulkoisina kuluina, joiden korjaus on pienentänyt kuluja yhteensä 400 eurolla.
Kideve Elinkeinopalvelujen alaisia ulkoisia kuluja ei ole muutettu Kideven johtokunnan talousarviokäsittelyn jälkeen.
Edellä mainittujen muutosten lisäksi kunnan sisäisiä tuottoja ja kuluja on päivitetty.
Vt. kunnanjohtajan talousarvioesitys vuodelle 2020 päätyy 2.406.110 euron vuosikatteeseen ja 16.620 euron alijäämään.
Vt. kunnanjohtaja:
1. Kunnanhallitus kuulee vt. kunnanjohtajan, controllerin sekä toimialajohtajien esittelyt vuoden 2020 talousarvioesityksestä sekä 2020-2022 taloussuunnitelmasta.
2. Kunnanhallitus käsittelee vuoden 2020 talousarvion ja vuosien 2020-2022 taloussuunnitelman tavoitteena 176 250 euron säästöjen tai lisätulojen aikaansaaminen, jolloin vuosikate kattaa poistot ja tilikausi on ylijäämäinen 2020.
3. Investointien osalta Seita-alueen kadut ja ulkoilureitit (n. 2,3 km) esitetään toteutettavaksi teknisen lautakunnan esittämällä tavalla vuosina 2020-2022, koska Kittilän kunta, Tornator Oy ja Metsähallitus ovat vuonna 2015 hyväksyneet asemakaavoituksen käynnistämissopimukset, jotka sitovat kuntaa.
4. Talousarvioesitykseen voidaan tehdä kirjoitusvirheiden korjauksia tms. teknisiä korjauksia.
5. Talousarvion käsittelyä jatketaan kunnanhallituksessa 3.12.2019
Päätös:
Vt. kunnanjohtaja Jämsén ja controller Tuija Lång selostivat talousarvioesityksen yleistä osuutta ja kunnanhallituksen toimialuetta.
Tauko pidettiin klo 16:40 - 16:49.
Perusturvajohtaja Markku Tuunainen oli paikalla selostamassa sosiaali- ja terveyslautakunnan toimialueen talousarvioesitystä klo 16:49 - 17:28.
Rehtori Janne Ylinampa oli paikalla selostamassa koululautakunnan ja vapaan sivistystyön toimialueiden talousarvioesitystä klo 17:29 - 18:22.
Kiinteistöpäällikkö Mauri Kivelä oli selostamassa teknisen lautakunnan ja rakennus- ja ympäristölautakunnan talousarvioesitystä sekä investointiosaa klo 18:24 - 19:36.
Tauko pidettiin klo 19:36 - 19:47.
Elinkeinojohtaja Katariina Palola oli selostamassa Kideve Elinkeinopalvelujen talousarvioesitystä klo 19:47 - 20:13.
Henkilöstöpäällikkö Taina Aspelund oli selostamassa henkilöstöasioista klo 20:14 - 20:35.
Vt. kunnanjohtaja muutti esitystään investointiosan osalta seuraavilta osin:
97550 Terveyskeskus määrärahaan 240.000 euroa lisätään 30.000 euroa. Tekstin loppuosaan lisätään: ''..jätehuollon katos ja varasto.''
97552 Päiväkoti Pikkumettä, ilmanvaihdon tehostamiseen lisätään määräraha 80.000 euroa.
Kunnanhallitus päätti, että vt. kunnanjohtaja valmistelee seuraavaan kokoukseen 3.12.2019 tasapainotetun talousarvion, jossa vuosikate kattaa poistot.
Puheenjohtaja totesi, että asian käsittelyä jatketaan 3.12.2019 kokouksessa ja pyydetään maanmittausinsinööri Toni Juuti kokoukseen.
__________
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |